От утре започва продажбата на над 2 млн. винетки за 2016 г.
Актуализираната цена на винетните стикери ще позволи да отделяме повече ресурс за ремонт и поддръжка на третокласната пътна мрежа, увери регионалният министър
Близо 2 млн. винетки за 2016 г. за различните категории и видове ще бъдат пуснати за продажба в дистрибуторската мрежа, включваща над 3300 пункта в цялата страна, от утре. Това обявиха на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров, които представиха новата визия на винетните стикери за догодина.
Новите винетки са защитени с няколко технологии срещу фалшификация, а дизайнът им ги прави лесно разпознаваеми за органите на реда при контрол. При производството на новите винетки са използвани български архитектурни и исторически паметници като Шипка, Рилският манастир и др. Винетките са с нова, актуализирана цена, която не е променяна от въвеждането им, а целта е да се осигурят повече средства за ремонт и поддръжка на увеличаващата се републиканска пътна мрежа.
В периода от 2009 г. до момента са инвестирани над 3 млрд. лв. за строителството на 300 км нови магистрали и рехабилитация на над 2500 км пътища. Около 1.5 млрд.лв. от средствата са предоставени безвъзмездно от ЕС, а останалите 1.5 млрд.лв. са от бюджета и заеми, каза министър Павлова. Извън тези средства, средно годишно в текущ ремонт и поддържане се инвестират приходите от винетки, които са в размер на 200 млн. лв.
„Европа не дава пари за кърпене на дупки и поддръжка, а само за ново строителство и рехабилитация на основни направления от мрежата. Изцяло ангажимент на българското правителство е поддържането на пътищата, средствата за които идват от продажбата на винетни стикери“, подчерта министърът.
Павлова отбеляза, че колкото повече приходи събираме, толкова повече средства ще имаме възможност да реинвестираме в поддържане на пътищата, които не са в добро състояние или да запазим в задоволително състояние, тези които са по-добри. По думите й с актуализираната цена на винетката ще има повече средства за ремонт и поддръжка на третокласната пътна мрежа, която е с дължина 12 хил.км и в лошо състояние. „Досега със генерираните средства успявахме да поддържаме основно автомагистралите, първокласните и второкласни пътища.Сега с увеличаването на приходите , които очакваме да събере пътната агенция, ще можем да работим за подобряването на третокласните пътища, категорична бе тя.
Регионалният министър напомни, че закупуването на винетка дава право и възможност да се ползва една услуга. „Който пътува и желае да пътува по републиканските пътища, трябва да закупува винетка. Тя не е задължителна. Това е избор. Или пътува в рамките на населеното място, където живее и пътува по общинските пътища без винетка, или, ако има желание за пътуване по републиканските пътища, заплаща за услугата“, коментира тя.
Министър Лиляна Павлова подчерта, че паралелно с поддържането на пътищата ще продължат и инвестициите по приоритетните пътни обекти. „Основен приоритет е да започнем изграждането на АМ „Хемус“, поетапното изграждане на магистралата София- Калотина, участъци от магистралите Русе- Велико Търново, Видин- София. Това са огромни инвестиции за над 1 млрд.лв. паралелно с доизграждането на АМ „Струма“, за която има осигурено европейско финансиране“, обясни министър Павлова.
Сред приоритетите е и довършването на Западната дъга на Софийския околовръстен път и приключване на всички довършителни дейности, по проектите с европейско финансиране. До края на годината максимално ще завърши и изграждането на Северната скоростна тангента, която е завършена на 80% към днешна дата, съобщи още тя.
В отговор на журналистически въпрос министър Лиляна Павлова коментира, че увеличението на цената на винетката не съответства на реалните цени, които според доклада на Световната банка трябва да са 150 лв. за лек автомобил за годишен стикер. „Увеличението, което направихме, е социално поносимо и възможното към днешна дата.
Проблемът е, че до момента цената на винетките не е актуализирана, откакто системата е въведена“, каза Павлова. Тя допълни, че с приетите промени в Закона за пътища, България въвежда смесената система, която е по-справедливият подход за поддържане на пътищата, а именно леките автомобили да продължат да плащат за използването на републиканските пътища за време, чрез електронна винетка, а тежкотоварните превозни средства, които пътуват повече, ще заплащат тол-такса.
Министър Павлова опроверга и появилата се в някои медии информация, че решението за актуализация на цените на винетките не е обнародвано в законоустановения срок. Министърът отбеляза, че решенията са законни и са обнародвани още на 10 ноември в Държавен вестник.
До края на годината ще върви паралелна продажба на винетни стикери за 2015 г. и 2016 г., като месечната, закупена на 31 декември т.г., ще е валидна до края на месец януари догодина.