Да кажем, че имате връзка. Вашата приятелка ви разказва колко лошо е преминал денят й.

Шефът й не е казал нито веднъж "Благодаря!", стажантът е провалил обедната й почивка и чак към 16:00 е разбрала, че обувките й са определено неудобни.

В този момент приятелката ви дава израз на емоциите си. Именно сега трябва да я слушате внимателно.

Според Адам МакХю обаче вероятността да не го правите както трябва е много голяма.

МакХю е автор на "Животът на слушането: Прегърнете обръщането на внимание в един свят, изобилстващ на разсейващи неща". В книгата са показани редица капани, в които попадаме, когато неправилно слушаме другия.

Един от тях МакХю нарича "Паролата".

Ето как я описва той: "Слушателят седи тихо и слуша какво му казва другия, но по някое време чува една дума, която говорещият изолзва, и я третира като парола, която отключва изцяло нов разговор".

Този нов разговор по нищо не прилича на първоначалния и типично започва с три думи хитро маскирани като свързани: "Като говорим за..."

"Като говорим за риба тон, спомних си, че майка ти ми сервира най-лошо сготвената риба тон изобщо в живота ми"....

"Като говорим за смущение, лицето ми става цялото червено, когато попадна в некомфортна ситуация"...

Това са все думи за лошия слушател.

Тези отговори може да звучат като близки на първоначалния разговор, но не са. Ние се опитваме да се идентифицираме с проблема на говорещия, да му кажем "Хей, ти не си сам", но МакХю е на мнение, че това е егоистичен ход.

Според автора слушането и стоенето тихо край говорещия не е едно и също.

Когато слушате някой, който е разстроен заради работата си или пък е бил смутен по време на среща, а умът ви търси начин да открие начин, по който да отклони вниманието от поставения проблем, вие не слушате!

Когато целите да захвърлите поставената тема от говорещия, вие не слушате правилно. Обратното, трябва да продължите да дискутирате проблема.

Добрите слушатели са търпеливи и в никакъв случай егоистични. Те могат да разпознаят кога е дошъл техният ред да говорят. Когато го правят, те предлагат на отсрещната страна потвърждаващ коментар или пък задават внимателно въпрос.