Идеалният шеф: Работете по-малко, спете повече и пътувайте
Tехнологичните компании са известни с предлагането на бонуси към заплатата на техните служители. С помощта на предимства, като безплатна храна и пране, те компенсират дългия престой в офиса на своите работници.
Джейсън Фрийд е технологично CEO с коренно различна философия. В Basecamp, софтуерна компания, открита преди около 15 години, се насърчава работата в разумни часове (40 часа на седмица), както и повечето сън, за да бъдат здрави служителите и да разширят своите хоризонти.
"Има много неща, като пране и безплатна храна, с които големите компании изпращат послание към служителите си и то е „Не си тръгвайте от офиса, всичко, което ви трябва, е тук“, казва 41-годишният Фрийд пред Huffington Post. "Това просто ме отвращава."
Служителите на базираната в Чикаго компания на Фрийд, която разработва софтуер за управление на проекти, не само получават платена отпуска, но компанията плаща ваканциите им като годишен "подарък" за онези, които са работили повече от една година за нея. Новите служители пък получават платено от компанията вечерно излизане.
В пост в блога си по-рано тази седмица Фрийд подробно обяснява и други невероятни предимства, които получават служителите му.
Те включват четиридневна 30-часова работна седмица през лятото, 100 долара на месец за фитнес, които служителите могат да харчат и за занимания по йога и други спортове, както и 100 долара на месец за масажи.
Компанията предлага на работниците и членство в селски стопанства, от където те получават местно произведени плодове и зеленчуци.
Служителите на Basecamp имат възможност сами да изберат от къде да работят – представителства на компанията са разположени из целите Съединени щати. Те получават и едномесечен отпуск на всеки три години.
Има и още. Наскоро е променена и политиката на компанията по отношение на майчинството. Така днес младите родители получават 16 седмици родителски отпуск.
Вижте още: Най-щедрите шефове през 2015 г.
Фрийд, който има 15-месечен син у дома, казва, че иска неговите служители да излязат извън офиса и да се посветят на останалата част от живота си.
Заплатите на служителите на Basecamp са в топ 5 за района на Чикаго. Затова компанията, вместо да увеличава възнаграждението им със 100 долара, използва тези пари, за да им даде възможност да се почувстват по-здрави и щастливи.
Политиката относно ваканциите е пример за това. Служителите получават общо три седмици почивка годишно. Те могат да прекарват част от нея, като пътуват до различни места всяка година, определяни от компанията. За 2016 г. това са Мартас Винярд, Гранд Каньон, Етиопия и Верона, Италия, а разходите по екскурзията се поемат от работодателя.
Работещите избират между варианти от пет до седем дни, самостоятелно или с любимите им хора. Освен това Basecamp урежда всички подробности по пътуването, тъй като Фрийд не иска служителите му да си губят времето в планиране на подобни неща.
„Посланието е ясно: "Искаме да се вземете почивка. Моля, махайте се от тук!“, казва Фрийд. Тези платени ваканции заменят парични бонуси, давани преди няколко години.
Тази политика е наистина радикална в света на технологичните компании, където голяма част от тях експлоатират служителите си до краен предел. "Ние сме една индустрия, която обича да изгаря хората, а не да има уважение към живота им извън работата", казва Фрийд. "Можем да се отнасяме към хората справедливо и те да се справят добре."
Basecamp е частна компания, която прави "десетки милиони долари" печалба, според Фрийд. Освен това тя няма почти нищо общо с останалите дружества от технологичната индустрия.
Нейните служители са относително хомогенна група. Две трети са мъже. Няма афроамериканци. Полагат се сериозни усилия и компанията действително успява да повиши процента на жените във фирмата. "Ние се учим, докато вървим", казва Фрийд.
Само шепа работници са напуснали Basecamp през последните 15 години. Наемането и обучението на нови служители е скъпо, затова политиката за задържане на ценните кадри е важна.
Дори и за компании, които не могат да си позволят бонусите на Basecamp, Фрийд смята, че само насърчаване на служителите да работят в рамките на 40 през седмицата ще бъде огромно предимство.
"Това е ценна полза, която, както добрият нощен сън, ще се отплати впоследствие“, завършва шефът мечта.