Cisco инвестира 1.4 млрд. долара в интернет на нещата
Новият главен изпълнителен директор на Cisco Чък Робинс отново наблегна на обвързването на компанията с така наречения интернет на нещата (IoT).
Гигантът в сферата на компютърните мрежи обяви, че ще похарчи 1.4 млрд. долара за придобиването на Jasper Technologies - компания за разработка на софтуер, който позволява компаниите да управляват свързани устройства - от бирени кегове и вендинг машини до автомобили и системи за сигурност.
Това е най-голямата сделка за Cisco от 2013 г., когато компанията купи Sourcefire за около 2.5 млрд. долара. И докато Cisco е известна като една от най-агресивните компании в Силициевата долина по отношение на придобиванията, Jasper е едва седмата компания, придобива от гигната в сделка за над 1 млрд. долара от 2000 г. насам, според данни на FactSet.
Робинс осъществи серия от придобивания, след като пое управлението на компанията от Джон Чембърс през юли. Той купи общо седем компании, между които и стартъп компания за видео конферентна връзка Acano, която бе продобита за 700 млн. долара.
IoT, или „интернет на нещата“, е съкращение, което Робинс използва често и по очевидни причини. Според Gartner, броят на свързаните устройства в употреба ще нарасне четворно до 2020 г. - до над 20 милиарда. Като най-голямата компания за рутери и суичове, Cisco е в основата на тази мрежа, осигурявайки безпроблемния трафик през десктоп компютри, телефони, сървъри и т.н.
Смартфните са в основата на IoT бизнеса напоследък, а в бъдеще изглежда всички неща ще бъдат свързани - от автомобили, часовници и дронове до системите за отопление, осветление и охлаждане в офисите и магазините.
За да продължи да бъде актуална на пазара, Cisco трябва да осигурява мрежата, на която устройствата да разчитат за свързаност, стабилност и сигурност. Това се налага, защото по-голяма част от традиционния бизнес на Cisco се поглъща от облачните технологии, тъй като компаниите се освобождават от заемащия много място скъп хардуер и от собствените системи.
Jasper е в бизнеса със свързването на устройства отдавна. Компанията е основана през 2004 г., три години преди пускането на първия iPhone, и за нея не се знаеше много доскоро. Тя е най-силна в автомобилния сектор, където нейни клиенти са компании като General Motors и Ford.
Cisco пък набира скорост в IoT сектора в сфери като промишленото производство, добива на петрол и природен газ и публичния сектор.
През юли Jasper сключи сделка с Microsoft за предоставяне на своите технологии на компании, които използват облака Azure. Три месеца по-късно подписа подобно споразумение и с IBM.
Покупната цена, която предлага Cisco, е сравнима с оценката на Jasper на извънборсовия пазар от 2014 г., когато за последно е набирала средства. Това не е изненадващо предвид спада на финансовите пазари от началото на годината и предизвикателната среда, с която се сблъскаха много високо оценени стартъпи, след като излязоха на борсата през 2015 г.