Всеки българин ще получи от държавата електронна поща. Това е предвидено в проекта за развитие на електронната идентификация, който е един от най-важните за внедряване на е-правителството.

Имейлът ще се издава служебно при подновяването на личната карта с такава, в която има електронен идентификатор, предвижда пътната карта на правителството за изпълнение на стратегията за електронно управление.

Подмяната на картите трябва да започне от догодина, като вече бе обявена обществена поръчка за близо 500 млн. лв., съобщава в. 24 часа.

Адресът на държавния имейл ще бъде включен в чипа на личната карта, с който българите ще се идентифицират, за да ползват услугите на администрациите онлайн. На тази поща ще бъдат изпращани автоматично всички отговори от администрации, готови документи и пр.

Гражданите обаче ще могат да пренасочат имейла за общуване с държавата и към редовната си електронна поща и дори получават есемеси от него, предвижда пилотният проект за електронната идентификация. Това ще става през специален потребителски портал. Само служебният имейл обаче ще удостоверява, че дадена услуга е извършена от държавата, независимо дали прехвърленото на личната поща съобщение е получено, или не.

Проектът е изработен от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова и е на стойност 24 млн. лв. Изпълнители на проекта ще са МВР и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

На държавния имейл ще се изпращат и съобщения за важни събития, но не е уточнено какво разбира администрацията под важно събитие.

Освен системата за електронна поща пилотният проект за идентификатора включва и изграждането на няколко регистъра. Първият ще е на електронните идентификатори и той ще е интегриран със системата за българските документи за самоличност на МВР. Регистър ще има и в транспортното министерство. В отделен пък ще фигурират институции и фирми, които държавата е овластила да издават електронни идентификатори на гражданите. Реално през този регистър ще става и електронната проверка на документи за самоличност - нещо като онлайн еквивалент на показването на личната карта пред чиновниците в момента.

Електронната идентификация ще върви и с цялостна промяна на регистъра на ЕГН-та

В момента те били разпръснати на сървъри по общини, а трябвало да се съберат на едно място, което да е достъпно по електронен път денонощно и седем дни в седмицата. Промени ще има и в адресния регистър, който също ще бъде централизиран.

Електронният идентификатор и централизираният регистър на ЕГН ще представляват и достъп до националната система за електронно здравеопазване, предвижда пътната карта. В тази система ще се издават електронни рецепти за лекарства, през нея ще се дават направленията за специалист или лечение в болница. Системата за електронно здравеопазване ще се прави от здравното министерство с 6 млн. лв., осигурени от Оперативната програма “Добро управление”.

290 млн. лв. ще струва цялостното изграждане на системата за електронно управление. 90 млн. лв. са нужни само за спешните и пилотни проекти, които трябва да бъдат завършени до края на тази година. Още 200 млн. лв. ще се похарчат до 2020 г., за когато е предвидено електронното правителство да е напълно изградено и поне 300 администрации да предоставят услугите си напълно онлайн.

Това означава тези услуги да могат да се заявяват онлайн, да се плащат по електронен път и гражданинът да получава резултатите електронно без никакъв досег с чиновник. В момента в България няма нито една такава напълно електронна услуга.

По-голямата част от средствата трябва да бъдат дадени от оперативните програми на Европейския съюз. Най-голямо финансиране ще е нужно за изграждането на оптична свързаност на всички общини в България към мрежата на правителството, става ясно от плана за действие. За тази дейност ще бъдат дадени както 10 млн. лв. от държавния бюджет, така и 68 млн. лв. от програмата за развитие на селските райони.