Предлагат шестмесечна Гражданска отговорност
Да се въведе шестмесечна Гражданска отговорност за каравани, кемпери, мотори и други сезонни превозни средства, предлагат от Реформаторския блок.
Депутатът Петър Славов уточни, че по този начин собствениците на моторни средства, използвани основно през летния сезон, няма да трябва да плащат цялата сума за услуга, която потребяват само през половината от времето.
Застрахователите обаче не са съгласни с предлаганите промени, защото така ще бъде ощетен гаранционният фонд за изплащане на обезщетения, посочва Дарик радио.
Опцията само и единствено за едногодишна Гражданска отговорност ощетява всички собственици на превозни средства, които могат да се използват само през определени месеци през годината. Това е причината да бъде предложено въвеждане на 6-месечна Гражданска отговорност каза депутатът от Реформаторския блок Петър Славов.
"Доста хора са ни търсили в тази връзка, които са собственици или ползват каравани, кемпери, или мотоциклети и мотопеди. Т.е. превозни средства, които се ползват през пролетно-летния и есенния сезон, но не и през зимния. Тези хора, които ползват шест месеца своя кемпер, каравана или мотоциклет, са принудени да плащат едни допълните шест месеца, през които не ползват превозното средство, просто защото срокът на Гражданска отговорност по нормативен акт не може да бъде по-кратък от една година", аргументира мотивите за предложението депутатът.
Ако предложението за 6-месечна Гражданска отговорност бъде прието, то може да влезе в сила още от този летен сезон. Според финансовия експерт Борислав Богоев няма никакви пречки сезонните превозни средства да не плащат целогодишна застраховка.
"Нашият мотосезон продължава не повече от 6-7 месеца. И тези застраховки на моторите, над 1 милион са мотористите в държавата, не е необходимо да плащат целогодишно застраховка Гражданска отговорност. Кой нормален човек ще излезе когато навън е минус 5 градуса и вали сняг да кара мотор или да дърпа каравана? Ако някой говори, че това би имало проблем за застрахователите, това са пълни глупости. Няма никакъв проблем. От гледна точка на директивата - и там няма проблем", заяви Богоев.
Според директора на едно от големите застрахователни дружества Кирил Бошов, обаче, проблеми ще има. По думите му едно такова решение няма да е в интерес нито на бизнеса, нито на потребителите.
"Самият факт, че ще има превозно средство, което не е дерегистрирано, то е в движение, и в същото време официално без гражданска отговорност, за мен е риск. Само един път да излезе човек и да си каже, че за 15 минути само, точно тогава може да стане събитие за няколко милиона евро", коментира Бошов.
Има проблем и с гаранционния фонд, който се подхранва именно от вноските по Гражданска отговорност.
"Ако утре тези водачи, които са си купили само шестмесечна гражданска, и все пак направят някакво произшествие, тогава то трябва да бъде покрито от гаранционния фонд. Самия факт, че трябва гаранционният фонд да плаща за подобни щети от незастраховани водачи.
Гаранционният фонд се издържа от вноските на застрахователите, т.е. пак по индиректен начин пак застрахователите ще трябва да плащат и за тези щети, причинени от водачи, които имат само шестмесечна застраховка", поясни още Кирил Бошов.
Той прогнозира, че ако се въведе 6-месечна Гражданска отговорност, нейната цена ще бъде около 54% от стойността на едногодишната застраховка.
Междувременно стана ясно, че мотористите планират национален протест на 13 април. В него се очаква да се включат над 10 000 мотористи от цялата страна.
Още миналата седмица членове на мотоклубовете от България изпратиха писмо до Председателя на Народното събрание Цецка Цачева, в което изразяват своята позиция против промените в Застрахователния кодекс. Мотоклубовете в страната искат новият закон да се промени.
Според тях измененията в застраховането не са адекватни, защото мотористите използват превозните си средства едва през половината година. Те предлагат да се създаде възможност за срочно сключване на Гражданска отговорност, която да се подновява, ако водачът на превозно средство поиска.