Х. Йорюджю: Производството на Алкомет скача 17 пъти за 17 години
От приватизацията на Алкомет производството на предприятието се е увеличило 17 пъти, като към днешна дата сме достигнали 66 000 тона годишно. Това заяви Хюсеин Йорюджю, изпълнителен директор на Алкомет по време на финансовия форум "Шумът на парите", организиран от Profit.bg.
Това постигнахме с отварянето си към европейските пазари, защото наистина потреблението в България е минимално, в сравнение с общия капацитет на компанията. Търсехме области, в които имаме конкурентно предимство. Инвестирахме общо около 80 млн. евро през тези години, каза още Йорюджю.
Днес притежаваме почти 25% от европейския пазар на домакинско фолио, а също и дял от пазара на контейнери за съхранение на храна.
Хранителният сектор е като една застраховка. Индустрията може да има възходи и спадове, но на храните винаги може да се разчита. Има и опасности като дъмпинга, китайската икономика и някои други трудности.
Тънките материали, използвани в хранителния сектор, се произвеждат по-трудно, но в същото време се продават по-скъпо. През годините инвестициите ни са били в тази посока и ще продължим и за в бъдеще да го правим, добави Йорюджю.
В Европа заради таргетите за емисии на въглероден диоксид се налагат промени в производството в автомобилния сектор и преминаване към по-леки метали. Това се постига чрез употребата на алуминий. Има повишено търсене от автомобилния и транспортния сектор за алуминиеви продукти. Има много производители, които се подготвят, за да посрещнат това нараснало търсене в идните години.
Това са двата основни сектори, към които сме се насочили и към които отиват нашите инвестиции.
От гледна точка на работната ръка, трудно се намират дипломирани инженери, които са важни за нас. Нямаме проблеми с намирането на служители в сферата на продажбите например, но с инженерите е трудно.
Инвестираме в оборудване, но то трябва да се управлява от хора и имаме нужда от технически специалисти, които да го управляват, посочи още специалистът.
Недостигът на инженери е голям проблем за нас. Организацията на висшето образование в България ни затруднява, както и това, че се насърчава интересът към други професии. Трябва да има и инженери, защото това е хубава професия.
Дори и инженерите, които завършват, обаче не говорят чужди езици. Инвестираме в европейско оборудване и са ни нужни инженери, които да са наясно с него и да могат да контактуват с производители и доставчици.
Не се опитваме да отстраним този проблем, доколкото можем, като предлагаме езикови обучения в компанията.
Тук говорим за инженерни специалисти на всички нива. Не само на най-високо, но и на по-ниските нива, както и на техническо ниво.
Открили сме и специалност в един от техникумите в Шумен, така че да подготвяме инженери. Също така имаме проблеми с набиране на служители при средния ръководен персонал.
Енергията е най-големият ни разход. Миналия август в България имаше внезапен скок от 18% в цената на енергията в България, което се отразява драстично на паричните потоци. Сега предприемаме някои мерки, правим промени и изчакваме европейско одобрение за тях. Когато това стане, ще имаме поне частично решение на проблемите.
Ако увеличението е постепенно, компаниите могат да се адаптират към това, но когато става внезапно и с голям процент, е трудно.
Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.
Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.
Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network.