Видеостена за селфита, фонтан и сцена ще има пред Централна гара
Видеостена, която ще се ползва и за групови селфита, зони за отдих, игри, фонтани, водна стена, зеленина и търговски обекти ще преобразят площада пред Централна гара в София. Това са част от идеите за нова визия на пространството от 22 дка в предпроектното проучване на общинското дружество “Пазари Възраждане” ЕАД.
Те са избрани след 6-месечно проучване и анкети с граждани. Дневно там минават по 20 000 души, посочва вестник "24 часа". В анкетите хората искат мястото да е по-чисто, с повече зеленина, достъпно за хора с увреждания и майки с колички и с повече охрана.
Посочили са, че трябва да има будки за вестници, кафенета, заведения за хранене, аптека, книжарница, супермаркет и артмагазини. Биха ползвали обущар, шивач, банка, инфоцентър и офис за плащане на сметки. Заради тези желания мястото ще бъде разделено на различни зони - за отдих, за развлечения и игри, за хранене, за спорт и търговска част, но с по-малко от сегашните магазини.
От сегашните 93 търговски обекта, които от години стоят празни, плановете са новите магазини да се намалят до 45. Идейният проект предвижда там да се оформят две мултифункционални зали, спортна зала и изложбена площ. Плановете са да има пейки със зарядни станции за мобилни телефони, ескалатор към спирката на бул. “М. Луиза” и частично покриване на площада.
Читалня на открито, кафенета с тераси, скейт рампи, детска площадка, зимна зона за кърлинг и място за голяма коледна елха са част от другите идеи за новата визия на предгаровия площад. Според прогнозите ремонтът ще струва между 8 и 10 млн. лв. и се очаква да започне догодина.
“Пазари Възраждане” ЕАД ще кандидатства за финансиране по програма “Джесика”. То получи обекта за стопанисване през 2015 г., след като реализира два успешни проекта за обновяване на Женския пазар и пазара “Димитър Петков”. Новата визия на двата пазара също беше финансирана от Фонда за устойчиво градско развитие на София, като 80% от средствата бяха предоставени по инструмента “Джесика”, а другите 20% - инвестиция на “Пазари Възраждане” ЕАД.
“Ще дадем нов живот на мястото, както направихме с Женския пазар, след като го обновихме”, каза председателят на съвета на директорите на “Пазари Възраждане” ЕАД Маргарита Александрова. Предстои предпроектното проучване да бъде разгледано от Столичния общински съвет, а до месец да бъде обявена процедура за избор на проект за новата визия на площада.
При нея ще стане ясно кои от идеите в предпроектното проучване ще се реализират. През 2017 г. пък се очаква да започне самият ремонт, след като бъде избран изпълнител.
Екопродукти и BG производители на Женския пазар
Постоянни екопазари на български производители ще има на Женския пазар в София. Идеята е те да допълнят запазената марка на обновения пазар, който предлага само български стоки и продукти от производител с доказано качество. Там могат да се намерят млечни месни продукти, биохрани, тестени изделия, мед, пресни плодове, зеленчуци и риба.
Автентични български грънчарски изделия в София може да се намерят само на Женския пазар. От две години той е с нова и модерна визия. Мащабният ремонт на Женския пазар, стопанисван от общинското дружество “Пазари Възраждане” ЕАД, приключи през 2014 г. и струваше 8.2 млн. лв.
Той беше първият проект, който общинско дружество в столицата реализира по инициативата “Джесика”. 80% от средствата бяха европейско финансиране, а останалите 20% - инвестиция на “Пазари Възраждане” ЕАД. Така на мястото на старите и грозни сергии бяха направени 90 магазина в две сгради от метал и дърво, зони за отдих, фонтани и детска площадка. Разнообразието на пазара днес се допълва от кафене, бистро, химическо чистене, банка, хипермаркет, аптека и агроаптека.
Перлата на Женския пазар обаче е галерия “Сердика”, която бързо се наложи като една от най-добрите и организира изложби всеки месец. Там бяха поставени и първите в столицата подземни контейнери за смет. За сигурността на клиентите има денонощно видеонаблюдение и жива охрана.
Полицейски патрул също следи за реда. А сигурността, монтирането на още видеокамери, чистотата и подобряването на градската среда в района са сред приоритетите на новото ръководство на общинското дружество, което беше избрано с конкурс. Председател на съвета на директорите на “Пазари Възраждане” ЕАД е Маргарита Александрова, изпълнителен директор - Драгомир Димитров и Веселин Теофилов, който е член на съвета на директорите.
Целта му е да разшири дейността на общинското дружество с регулярни еко и био пазари, които да привлекат още потребители на пазарите, които то управлява. Сред проектите на новото ръководство е и изграждане на велопаркинг на Женския пазар. Пазарът “Димитър Петков” - друг от обектите на “Пазари Възраждане” е запазена територия за зеленчукопроизводители, които продават директно стоката си.
Той също беше обновен през 2013 г. Сергиите бяха сменени с преместваеми обекти, пешеходната част стана по-широка за удобство на клиентите и бяха направени места за отдих.