Stella Artois може да е най-известната и продавана белгийска бира в света, но на домашния й пазар нещата стоят по коренно различен начин, научаваме от материал на Wall Street Journal.

Пивото на Anheuser-Busch InBev (ABI) е един от най-разпознаваемите белгийски продукти и присъства повсеместно в питейните заведени по света. В Белгия обаче, много собственици на барове вече не включват напитката в своето меню поради липса на търсене.

Сред тях и Микел Саборин - 75-годишен собственик на бар в Брюксел, който спира да продава Stella в своето заведение преди месеци.

“Трябваше да се откажа,” споделя Саборин пред WSJ. “Просто нямаше достатъчно търсене.”

Същото прави и Лорен Ван Дер Меерен - управител на бар-ресторант La Bécasse в южен Брюксел. Още през 2014 година той сменя Stella с друга белгийска марка - Jupiler, която се радва на по-голяма популярност сред по-младите хора. Jupiler, също като Stella, е собственост на ABI и в момента е най-продаваната бира на белгийския пазар с пазарен дял от 35 процента. Stella заема трето място с едва 6.5 на сто.

Това не винаги е било така, разбира се. Дълго време Stella е неоспоримият пазарен лидер в Белгия, а в един период бирата е толкова популярна, че се предлага и в местните заведения на McDonalds. През 80-те години на миналия век обаче, пивоварните на Stella Artois и Jupiler се сливат, а скоро след това започва и упадъкът на Stella в Белгия.



До настъпването на 90-те, Stella вече се е превърнала в “бира, която родителите ви биха избрали,” спомня си Фабрицио Бюсела, който е професор по физика и математика в Брюкселския университет. В студентските си години той неговите приятели съзнателно избягвали Stella.

Таверната Le Roy d’Espagne е едно от малкото заведения в белгийската столица, където можете да пиете наливна Stella. Заведението предлага бирата като част от своето меню насочено към чуждестранни туристи.

Stella Artois е все още водещата марка в част от Фландрия, включително и в “родния” си град Льовен, където пиенето на Stella е въпрос на национална чест.

Но дори и в този традиционен за Stella бастион се намират почитатели на Jupiler. Ибрахим Амин - редовен посетител в един от малкото барове в Льовен, предлагащи и двете бири - споделя, че винаги си поръчва Jupiler, тъй като от него не получава главоболие сутринта.

Според други почитатели на пивото, като Винсент Рогебанд, между двете бири не съществува особена разлика. И наистина - при производството им се използват едни и същи съставки, а местната пивоварна е отговорна за голяма част от продукцията на двете бири. От ABI твърдят, че уникалният щам дрожди, разнообразните видове хмел и характерната технология на производство отличават Stella, но не разкриват повече детайли.

От компанията казват още, че се опитват да изградят бирата като глобална марка, но също така и да възвърнат позициите и на вътрешния пазар. Резултатът от усилията им в международен план е видим - по света Stella е по-популярна от всякога, като само в САЩ продажбите на бирата са се учетворили през последното десетилетие.

За Микел Саборин обаче връщане назад няма. По време на европейското първенство по футбол тази година Саборин дава последен шанс на Stella, но вече е категоричен, че бирата повече няма да присъства в неговото заведение. Все пак, той смята да запази неоновия надпис “Stella Artois”, красящ стената зад бара вече няколко десетилетия, тъй като и без друго вероятността някой да си поръча Stella в неговото заведение е малка.

“Освен това ми харесва как изглежда,” признава той пред WSJ.

Снимка: Anheuser-Busch InBev