Защо младите хора вече не купуват коли и апартаменти
Традицията да имаш собствен апартамент и/ или кола вече е в миналото. Все повече расте броят на хората, които не искат да купуват. Според изследване, т.нар. Милениал поколение, представителите на което са на около 30-35 години, все по-рядко искат да притежават къща, а още по-рядко – кола.
Реално те не купуват скъпи неща. В САЩ поколението до 35 години се нарича „поколението на наемите“.
Защо се случва това?
Според някои социолози това е следствие от финансовата криза, след която хората се страхуват да не затънат в дългове. Но това не е най-важната причина. Младите се разграничават от родителите си, те имат други ценности.
Младите имат нова концепция за успех, която гласи: Успешните хора не купуват имот – те наемат.
Ако се чувствате успешни, инвестирайте в приключение: пътуване, екстремен спорт, основете стартъп.
Основното е, че хората не търсят просперитет и стабилност – те искат гъвкави правила и финансова и времева независимост.
Младите не се интересуват от материалното
Защо да купуваш кола, когато може да вземеш такси? То си е почти като да имаш лична кола с шофьор. И не струва по-скъпо от това да имаш собствена кола.
Защо да купуваш къща на хубаво място и да почиваш там, като може да наемаш през Airbnb навсякъде по света? Защо да купуваш имот в града, в който живееш сега? Не се знае колко дълго ще останеш тук.
Куувайки къща, взимаш заем за 30-40 години и прекарваш половината си живот в изплащането му. А ако смениш работата в следващите няколко години? Ако живееш под наем, няма какво да те спре да се преместиш по-близо до офиса.
Според Forbes младите хора сменят работата си поне веднъж на три години. Концепцията за привързаност вече не е релевантна.
Джеймс Хамблин, който е колумнист, коментира: „В последното десетилетие психолозите наблюдават, че щастието и усещането за просперитет вече не се измерват с пестенето на пари или с покупката на нещо, а с приключението, което носи повече удоволствие.“.
Приключението ни помага да създаваме приятелства
Социалната комуникация между хората е това, което ни прави щастливи или не. Разговорите с други хора и приятелите ни ни правят по-щастливи.
Но колко от тях искат да знаят колко апартамента сте купили? Хората не искат да слушат за това какво притежават другите, те искат да чуват истории. Материалното не ги интересува.
Купуването ни тревожи
Има и още нещо. Нещата, които притежаваме, особено ако са скъпи, ни притесняват, особено тяхната поддръжка. Ако купите кола, ще бъдете нащрек за всяка аларма навън. Ако купите къща и я напълните със скъпи вещи, ще се страхувате от обир.
Да не споменаваме факта, че колата може да бъде издраскана, а супер скъпият телевизор може да се развали само след година. Но нищо не може да счупи приключението и изживяването.
Всяка покупка ще остане във времето
Нашите родители не са имали възможност да пътуват често. Те не са имали и толкова много възможности за забавление, за започване на нов бизнес. Затова те са инвестирали в къщи и коли - нещо, което ние не искаме.
В крайна сметка всяка една покупка, ако не е къща или апартамент, ще се обезцени с времето. Ако изключим бъдеща финансова криза.
Това, което има значение, е изживяването – то няма цена и никой не може да ни го открадне.