Отне ми дълго време, преди да разбера каква точно искам да бъде моята кариера. Съвсем наскоро осъзнах, че искам да печеля пари, като пиша. Преди това обаче – непосредствено след завършването на университета, започнах работа като автор на послания за поздравителни картички, след това като офис администратор, графичен дизайнер, мениджър, а най-накрая и като маркетинг супервайзър, разказва Шарлийн Оуен, автор в онлайн издание.

Честно да призная, това не е пълният списък от позиции, които съм заемала, допълва тя.

Оуен знае, че това лутане от професионални ангажименти в различни сфери вероятно ще бъде оценено от работодателите като минус. Факт е обаче, че когато имаш възможност да работиш на различни места, черпиш ценни знания.

Например, ще се сблъскаш с различни хора, а най-накрая ще намери онзи, с който най-добре се разбираш. Ще има възходи и падения.

Ето 5 неща, които Шарлийн е научила до този момент през кариерния си път.

1. Оценяваш pakikisama

Всяка компания има своя култура, която служителите накрая усвояват. Разбира се, през първите няколко дни ще се отличавате от всички останали. Ще наблюдавате и ще търсите начин да напреднете по-бързо.

Създаването на искрени отношения с колегите, както и с тези от други департаменти, може да доведе до установяването на връзки, които ще са от помощ, когато му дойде времето.



2. Дори най-незначителните работни позиции са от значение

Имало е периоди, когато Шарлийн е работила в малка компания за графичен дизайн. Не е имало чистач и поради това всички служители на ротационен принцип са чистили. Включително и тоалетната. Част от приятелите й казали, че никога не биха приели работа, която изисква и такива ангажименти. Шарлийн обаче била на друго мнение – щом трябва да се направи, значи трябва.

Няма нужда да е точно чистене на тоалетни, но опитът прави човека по-силен, по-гъвкав и по-способен да се справя с работата си по всяко време и навсякъде. Понякога се налага да се изцапаш.

3. Вие сте част от нещо голямо

Макар да казват, че шефът е от огромно значение за кариерата на служителя, е добре да направите крачка назад и да осъзнаете, че макар да отговаряте пред него, вие работите за себе си и за компанията.

Вие сте необходими и, вярвате или не, дори малкият принос от ваша страна е от значение за атмосферата в компанията.

4. Да не се горят мостове е нещо добро

Във всяка компания, в която работите, ще срещате хора, които на първо място ще изглеждат като просто добри колеги. В определен момент те ще се превърнат в ценни контакти.

Затова е важно да не горите мостове.



5. Ставаш обобщение на всичко, с което си се занимавал досега

През живота си заемате различни длъжности. Накрая осъзнавате какво точно искате да правите, готови сте да посрещнете уникални предизвикателства. А най-хубавото е, че сте натрупали безценен опит. Всяко работно място ви е научило на нещо полезно.