Microsoft: Дигиталната трансформация е начин на мислене
По време на среща с представители на медиите в София Майкъл Кьогелер, генерален директор на Microsoft за район Multi-country Europe, дискутира дигиталната трансформация в бизнеса и присъствието на Microsoft в България.
Дигиталната трансформация и въвеждането на дигитална стратегия директно променя начина, по който дадена компания оперира, взима решения и съответно променя нейния бизнес и потенциал за бъдещ успех и растеж. В близкото минало на компаниите от Fortune 500 са им били необходими средно по 20 години, за да достигнат стойност над милиард щатски долара, докато днешните стартъпи могат да го направят за 3-4 години, а понякога дори и за по-малко.
Същевременно, дигитализацията може да помогне на обществото и да подобри устойчивостта в опазването на околната среда, да създаде нови работни места и да направи живота на хората по-безопасен.
„Дигиталната трансформация е начин на мислене, подход към решаването на бизнес проблеми. В Microsoft вярваме, че всеки бизнес е готов за дигитално бъдеще. Днес промените се случват много бързо и технологиите стават достъпни за всички, което само по себе си променя целия свят. Дигиталната трансформация движи света, като размива границите между дигиталния и физическия свят (вземете за пример виртуалната реалност). Ако дадена компания смята, че няма да бъде част от тази промяна, тя няма да остане на пазара в следващите 5 години. Бизнесът трябва да се променя непрестанно и технологиите са факторът, който помага промяната да се случи по-бързо“, коментира Кьогелер по време на срещата.
Според Кьогелер, всяка успешна компания днес е технологична – не в основата на бизнеса си, предоставяйки ИТ решения, а по-скоро като се възползва от предимствата на технологиите и най-вече от облачните платформи. В близко бъдеще компаниите ще се фокусират повече върху по-доброто обслужване на клиенти, талантът и продуктивността (повече възможности за служителите), оптимизация на бизнеса и трансформацията на продукти и услуги.
Според скорошно изследване за дигиталната трансформация, проведено от професорите от Харвард Марко Йансити и Карим Лакхани, ясно се очертават разликите между бизнес лидерите в използване на корпоративни данни и компаниите, които са все още мудни по отношение на управлението на информацията, с която разполагат. Според Йансити и Лакхани вторите ще продължат да изостават и ще им бъде все по-трудно да наваксат пропуснатите ползи.
Проучването показва, че няма директна връзка между увеличаването на разходите за ИТ и покачването на приходите. Основна роля всъщност има стратегическото инвестиране в активи от данни за максимално въздействие върху бизнеса, както и въвеждането на технологии и управление на данни с цел оптимизиране на оперативната работа.
Като цяло, лидерите в управлението на данни отчитат с 4% повече нетни приходи и 18% по-голяма брутна печалба, средните приходи на служител възлизат на 507 хил. щатски долара спрямо 473 хил. при останалите компании. Същевременно, лидерите са отделили по-малко от 1% от приходите си, за да инвестират в ИТ решения.
Дискутирайки присъствието на Microsoft в България, Майкъл Кьогелер отбеляза, че Microsoft подкрепя над 300 стартиращи компании чрез Azure услугите си, менторски програми и др. Един от примерите е българският стартъп Flyver, основан през 2013 г., който предлага облачни услуги за въздушно наблюдение. Дроновете на компанията са напълно автоматизирани и не изискват специални лицензи, пилоти, техници или дистанционни устройства за управление. Системата е базирана на Azure и използва мобилните мрежи като стрийминг сървъри. Фермерите могат да планират целите си през облака, да ги назначат на определен дрон и да следят за изпълнението им през личните си компютри, независимо къде се намират.
Друга стартираща компания – 356labs, е първата досега българска компания, избрана на презентира на тазгодишната международна Ignite конференция – едно от водещите годишни събития на Microsoft. Собственикът, Борис Христов, представи пред многобройна аудитория предимствата на Sway и Power Point.
Microsoft също така подкрепя българското образование чрез глобалните си програми, като годишно инвестира над 250 хил. щатски долара в обучение на учители, разработка на дигитално съдържание и имплементиране на образователни програми в България. Microsoft е въвела платформата O365 Education в учебния процес на повече от 800 училища в страната.
Наскоро компанията беше посочена за един от най-предпочитаните работодатели сред студентите в България, според проучването Universum. Компанията се нарежда на второ място сред студентите в ИТ специалности, на трето при инженерните специалности и на девето сред студентите с бизнес профил. Ежегодно Universum номинира 3000 компании от над 57 пазара като най-предпочитани работодатели сред талантливи студенти и професионалисти. През 2016 г. България е включена за първи път в проучването.