Покупката на нов дом с ипотечен кредит може да се превърне в кошмарна задача, ако не сме подготвени. Хилядите документи, одобрението за кредит, огледите могат напълно да отнемат радостта ни от идеята за собствено жилищe.
За да минимизира загубата на време и пари, УниКредит Булбанк създаде наръчник, който дава полезни съвети и напътствия от идеята за закупуване на жилище до нанасянето в новия дом.
Вече ви представихме подробно първия етап при покупката на новия дом. След като разбрахме какво трябва да знаем при избора на имот и за какво да внимаваме, когато си избираме банка партньор в начинанието, е време да минем към същинската част.
Колкото и да са улеснени процедурите по кандидатстване и одобрение за ипотечен кредит, е необходимо да си набавим комплект документи, който ще ни осигури безпроблемно и бързо решение на запитването за заема.
Необходимият пакет документи е от 9 броя*:
Удостоверение за данъчна оценка на имота, който сме харесали. То е важно, защото играе роля за това какъв процент от цялата сума ще ни отпусне банката. Кадастрална схема на имота или удостоверение от Агенцията по кадастъра и скица на имота. Този документ ни е нужен при прехвърлянето на собственост. Удостоверение за семейното положение. То ни трябва, когато вписваме собственика на имота. Удостоверение за тежести в обезпечението в полза на трети лица. Този документ се издава за 10 години назад. Той доказва дали имотът, който искаме да купим, вече не е бил ипотекиран в полза на трети лица. Удостоверение за семейна имуществена общност. Това доказва, че сме достатъчно финансово обезпечени, за да покриваме кредита ни. Удостоверение за наличието или липсата на публични задължения за физически лица. Този документ ни е необходим, за да може да удостоверим, че нямаме наследени задължения, например. Експертна оценка за недвижимия имот, който искаме да купим. Това е полезен документ за нас и банката, защото ни показва реалната стойност на имота и също играе роля при процента финансиране, който банката ще ни отпусне за закупуване на жилището. Предварителен договор между купувач и продавач. Този документ ще ни е необходим, за да удостоверим сделката пред банката. Удостоверение за доход. Може да получим такова от работодателя ни и с него доказваме, че можем да покриваме кредита си. Копие на документ, удостоверяващ собствеността на имота, който искаме да купим. Този документ дава сигурност, че няма да попаднем в имотна схема.След като сме набавили цялата необходима документация, идва моментът, в който кредитът ни е одобрен и ставаме притежател на собствен дом.
Еуфорията е толкова голяма, че забравяме важни подробности, които идват след това, а именно :
Да сменим партидите на всички комунални услуги – ток, вода, парно и т.н. В противен случай може да се окаже, че дължим пари за услуги, които не сме използвали. Да се погрижим домоуправителят да извърши необходимите действия по регистрацията ни. Да впишем сделката в агенцията по вписванията. Може да променим постоянния си адрес. Ако сте младо семейство и очаквате дете, възползвайте се от данъчни облекчения. Банковият ви консултант може да ви даде повече насоки.Бонус съвет: Упълномощете съпруга/ата си да извършва изброените по-горе действия от ваше име, така ще си спестите немалко бюрокрация.
Най-важния съвет, който можем да ви дадем е, да се радвате на новия си дом със семейството си.
* Информация за всички изброени документи, както и откъде да ги получите, ще откриете на стр. 10 от наръчника за ипотечни кредити.