Как обещанията на Тръмп могат да навредят на дъщеря му?
Ако новоизбраният американски президент Доналд Тръм се нуждае от обективна представа за трудностите пред съживяването на големи сектори от американското производство, може просто да погледне гардероба на дъщеря си, пише Bloomberg.
Модната линия за 100 милиона долара на Иванка Тръмп се шие в азиатски държави въз основа на споразумения за лиценз с компанията G-III Apparel Group, която се разрасна от компания за палта, предназначени за Ню Йорк, до глобален производител. Този метод за производство на прилепнали рокли за 140 долара и пуловери за 80 долара е смущаващ за баща й, който заплаши с търговска война Китай, втората най-голяма икономика в света. Но тя постига печалба и по някои други начини.
Производството на дрехи в САЩ ще стане много по-скъпо – разходите за моделите ще нараснат два пъти, сочат някои изчисления. Страната вече не разполага с инфраструктурата за голямо производство на дрехи, нито работната ръка, голяма част от която при всички случаи ще се автоматизира.
„В последните 40 години ние на практике закрихме цялото производство. Няма да е лесно да го съживим отново“, казва Марша Коен, главен анализатор в компанията NPD Group.
Доналд Тръмп изгради кампанията си на обещания да съживи американското промишлено производство и да върне работни места в страната. Той се зарече да предоговори и дори да прекрати търговски споразумения, които според него вредят на американските служители. Няма да е лесно да изпълни обещанието си, тъй като се оказва, че собствената му колекция Donald J. Trump от костюми, вратовръзки, ризи и аксесоари се произвежда в чужбина.
Работните места в производството в САЩ намаляха с 37% след пика им през 1979 г. Евтината работна ръка извън границите на страната понижира разходите на компаниите и накараха потребителите да очакват стоки на ниски цени. Само преди 16 години текстилната промишленост произвеждаше 50% от американските дрехи в Западен Хемпшир. Днес само 20% се произвеждат в Северна и Южна Америка и само 2% в САЩ, казва Ед Грибин, президент на консултантската компания Alvanon, базирана в Ню Йорк.
Марката на Иванка Тръмп е заинтересована да „участва в разговора“ за повишаване на американското производство, заяви президентът й Абигейл Клем, без да дава повече подробности. G-III, която върши физическата работа за марката, олицетворява начина, по който американската индустрия изнесе работни места от страната.
Компанията е основана през 1956 г. от Арън Голфарб, оцелял евреин по време на Холокоста, който се мести в Ню Йорк от Израел и намира работа като кожар. Компанията, която първоначално се казва G&N, се променя от производител на кожени якета със сериозни затруднения в бизнеса до публична компания G-III през 1989 г.
През 70-те години на миналия век тя става една от първите компании за облекла, която внася палта от Южна Корея. Генералният й директор Морис Голдфарб, който е син на основателя, разширява производството в Азия. През 90-те години на миналия век G-III започва да си партнира с национални марки, сред които Jessica Simpson и Calvin Klein.
Преди четири години компанията обяви сделката си в IT Apparel II на Иванка Тръмп за линия рокли, спортни облекла и бельо. По онова време Морис Голдфарб заяви, че дрехите „ще завладеят следващото поколение млади, уверени и изискани жени“, при това на разумни цени.
Дрехите се произвеждат главно в Китай и Виетнам, защото там се създават платовете, а работната ръка е квалифицирана и евтина. Марката постига приходи от около 100 млн. долара от продажби. Това е малка част от годишните приходи от два милиарда долара на G-III, казва Джон Кернан, анализатор в Cowen & Co.
Доналд Тръмп изрази гнева си от подобно изнасяте на производството в реч през октомври в Грийнсбъро, щата Северна Каролина, където преди време е имало голяма текстилна и мебелна индустрия. „Те получават работните места, те получават заводите, те получават парите, а всичко, което ние получаваме, е нелегална имиграция и наркотици“, заяви Тръмп. Но разминаването между публичните му позиции и частния бизнес на семейството му се запазва.
Иванка Тръмп направи малка крачка, за да се дистанцира от компанията си. Сега те имат отделни акаунти в Twitter. Но миналата седмица протестиращи се събраха пред дома й в Ню Йорк на бдение със запалени свещи. Активисти организират бойкот на магазините, които продават дрехите й.
„Всички погледи са вперени в нея, а скоро всички погледи ще бъдат вперени в марката й. Тя ще бъде следена под микроскоп и всяка стъпка, която предприема, ще бъде анализирана“, казва Коен.
Дори Иванка Тръмп да успее да убеди G-III да премести цялото или част от производството си в САЩ, това рязко ще увеличи разходите за дрехите й, а това може да убие марката й, допълва Коен.
“Ако попитате хората дали предпочитат да купуват стоки, произведени в Америка, те винаги ще отговорят утвърдително, но когато се стигне до пазаруване, те не действат по този начин. Те искат евтини стоки с високо качество, искат нещо, което изглежда прекрасно. Те никога не гледат етикета“, отбелязва Грибън.
Снимка: Instagram