Каква е тайната на успеха на "кралицата на мюслито"?
Карълайн Кресуел била на 18 г., когато й казали, че може да загуби работата си. Тогава тя се решила на неимоверен риск, пише ВВС.
На тази възраст Кресуел работела в завод за производство на мюсли, предназначени за малки магазини и кафенета. По този начин си помагала финансово, докато учела в университета в родния си град Мелбърн, Австралия.
През 1992 г. собствениците на малката компания й казала, че трябва да продадат бизнеса и че това може би означава, че тя няма да има работа в бъдеще. Но Карълайн харесвала работата си, така че решила да рискува без много да му мисли и опитала да купи фалиралия бизнес на шефовете си.
Събрала всичките си спестявания и убедила колежката си Мания ван Акер да управляват заедно компанията. Така двете направили оферта за 1000 австралийски долара (735 американски долара), която била приета.
Като първа стъпка двете жени решили да прекръстят компанията на Carman, използвайки първите три букви от имената си. Въпреки младежкия им ентусиазъм обаче, продажбите не били достатъчни и Мания напуснала компанията две години по-късно.
Кресуел обаче останала и пет години, след като купила малката компания, през 1997 г., втората по големина верига супермаркети в Австралия започнала да купува произведените от нея мюсли. Днес Carman's Fine Food струва близо 60 млн. долара, а Кресуел си спечели прозвището „кралицата на мюслито“ в родината си.
Компанията, която в началото е малък производител на зърнени храни, днес е огромна верига, произвеждаща закуска за над 3000 магазина в страната и изнасяща за още 32 държави. „Не ме е страх от усърдната работа, но първите години бяха доста трудни. Ако можех да се предам, щях да го направя“, признава Кресуел.
Във фалит
В първите три години тя продължила да учи изкуство в университета Монаш. Обработвала поръчките за следващия ден, след което отивала на лекции, а следобед се занимавала със счетоводството и продажбите.
След като завършила, Carman продължавала да не печели достатъчно, за да се издържа сама, така че Карълайн трябвало да работи и на непълен работен ден, включително като касиерка в супермаркет.
Дните били тежки. Кресуел си спомня, че понякога молела брат си да източва бензин от колата на майка им, за да може да кара своята. „Бях фалирала, спомням си, че не си представях как мога да възродя бизнеса си“, разказва Карълайн.
Продажбите в кафенетата обаче започнали да се увеличават малко по малко благодарение на добрите думи, предавани от уста на уста. Кресуел нямала пари за реклама, затова майка й започнала да й помага по необичаен, но ефективен начин: заставала на входа на кафенетата и казвала на висок глас, така че хората да я чуят, колко вкусни и питателни са мюслите на дъщеря й.
Късметът се усмихнал на Карълайн, когато започнала да продава продуктите си в Coles - огромна верига австралийски супермаркети. Тогава тя нямала служители и получавала помощ единствено от съпруга си Пийт.
В момента компанията има 25 служители в офиса й в Мелбърн, а още 160 души са заети с производството на продукта. Carman създава шест вида мюсли, както и марка зърнени храни.
Недостатъчно зряла
Кресуел не съжалява за решението си да развива компанията си, но признава, че й се е искало да има по-приятни преживявания в младежките си години, като да ходи на купони или да пътува с приятели.
Но когато започвала проекта, се питала дали младостта й няма да й изиграе лоша шега. „Може би успехът щеше да дойде по-бързо, ако бях по-зряла“, казва Карълайн. „Беше проблем банките да ми отпуснат кредит, тъй като бях жена на 20 години. Да не говорим за сексуалния тормоз от някои доставчици. Просто не ме вземаха на сериозно“, допълва тя.
След първата поръчка на Coles нещата не били никак бързи и лесни. За кратък период преди осем години младата жена загубила договор със супермаркет заради спад на продажбите. Впоследствие Карълайн си върнала договора, но смята тази спънка за най-голямата поука в живота си.
„Дадох си сметка, че не мога да живея с параноя. Това повече няма да ми се случи“, категорична е Карълайн.
Натан Кутланд, анализатор на хранителната индустрия, отбелязва, че Carman може да постигне по-високи цени от другите продукти заради качеството на марката си. „Клиентите смятат, че компанията стимулира здравословния начин на живот, който се харесва на хората“, коментира Кутланд.
Според анализатора двете основни предизвикателства пред Carman в бъдеще са да се справи с конкуренцията на големите производители на зърнени храни, които искат да повторят модела й на успех – да се разрастват, без да жертват занаятчийския дух.
Кресуел има план да навлезе на китайския пазар и основава стратегията си на кампании с тригодишни цели с редовни тестове на продуктите и изчисляване на възможностите за успех. „Това е като да изкачиш Еверест. Какво е необходимо, за да стигнеш до базовия лагер“, казва Кресуел.
Снимки: Instagram