Moutai победи Johnnie Walker в световната алкохолна битка
По върховете на глобалния бизнес с алкохол настават рокади. Diageo - компанията собственик на марката Johnnie Walker, вече не е най-скъпият производител на алкохол в света. Новият първенец е китайската корпорация Kweichow Moutai, чиято пазарна капитализация достигна 71.5 млрд. долара.
Базираната в югозападната част на провинцията Гуейджоу компания, произвежда традиционната китайска алкохолна напитка байжиу (baijiu), която се дестилира от сорго (род тревисти растения от семейство Житни) и ориз. Акциите на компанията отчитат ръст в цената си от над 50% през миналата година.
Напитката, известна и като маотай, има запазено място в китайската култура, като се смята за „напитка на дипломацията“. Питието е използвано за тост с президента на САЩ Ричард Никсън по време на неговата знаменита визита в Китай през 1972 г., пише CNN.
Смята се, че маотай е нещо, което е идеално за подарък. Китайците вадят питието в случаи, в които искат да отпразнуват нещо важно, а големите бизнес сделки винаги завършват с тост, вдигнат с традиционната напитка.
Маотай е неделима част от лъскавите банкети. В резултат на антикорупционната кампания, която направи президентът на Китай Си Дзинпин обаче, въпросните лъскави банкети намаляха до минимум, което автоматично се отрази на продажбите на компанията производител на елитарната напитка. Това обаче никак не продължи дълго.
"Действаха умно“, казва Шон Рейн, основател на China Market Research в Шанхай.
Kweichow Moutai намалиха цената на техния байжиу, като по този начин напитката стана по-достъпна за обикновените хора, посочва Рейн.
Производителят обърна фокуса на бизнеса си към по-младите хора в страната, за сметка на представителите на властта, които бяха основните клиенти на продукта.
Понастоящем този подход изглежда работи. Основна слабост е, че компанията е почти изцяло зависима от вътрешния си пазар, като 95% от продажбите се реализират именно в Китай. Правени са опити за засилване на износа, но не са донесли някакъв осезаем ефект.
По думите на Рейн, домашният пазар все още има потенциал, след като все повече млади хора могат да си позволят да купят луксозната напитка, която струва цели 580 долара за бутилка от 500 милилитра.
Бавно, но сигурно продажбите растат. Една от основните причини този бранд да е толкова силен се крие зад факта, че компанията реално няма никаква конкуренция в Китай, добавя анализаторът.