М. Андонова: "Родна стряха" популяризира българския вкус
Месопреработвателното предприятие Еко Мес се намира в село Величково. То е разположено върху площ от 30 декара, а производствените и административните сгради заемат 15 000 кв. м РЗП.
Към настоящия момент портфолиото на фирмата включва 250 продукта. Част от тях са предназначени за продуктовата гама на Lidl България "Родна стряха" . Повече за работата на предприятието и неговото производство ще научите от интервюто на Profit.bg със собственика на Еко Мес Мира Андонова.
Госпожо Андонова, Еко Мес е открита през 1998 г., с колко фабрики разполагате към момента и на какъв асортимент наблягате?
Наистина Еко Мес е създадена през 1998 г. като малка семейна фирма. Първоначално бяхме в помещение под наем, след това ни отне време, за да намерим най-подходящото място, на което да изградим новата си фабрика. Консултирахме се с много специалисти и считаме, че мястото, което избрахме, е много специално, тъй като там има роза на ветровете и ни позволява да работим без стартерни култури.
Така че голяма част от нашата гама-продукти са с естествен процес на зреене. През 2006 г. се преместихме в новата си фабрика. Към момента това са 15 000 кв. м застроена площ, от които 8000 кв. м са сушилни, тъй като нашите основни продукти са трайни колбаси, луканки, луканкови колбаси, суджуци. Произвеждаме също варено-пушени, желирани продукти и месни деликатеси.
Как се стигна до партньорството ви с Lidl и какви са предизвикателствата в тази сфера?
Започнахме да работим с Lidl през февруари 2016 г., като стартирахме само с два продукта. И за двете страни това беше опознавателен период, тъй като Lidl, като партньор, има високи изисквания както по отношение на стандартите за безопасност, които производителят трябва да покрива, така и по отношение на капацитета.
Считам, че ние без проблеми отговорихме и на двата техни критерия и към момента имаме седем продукта, а в близките седмици предстои да пуснем още три. Непрекъснато представяме нови продукти и се надяваме до края на 2017 г. да имаме добро присъствие в търговската верига Lidl.
Какви са предимствата за Вашата компания от съвместната ви работа с Lidl, назовете конкретни резултати?
Ние сме от новите партньори на Lidl, не мога да кажа, че веригата има значителен дял в нашия общ обем от продажби, но за нас тя по-скоро е партньор, който ни позволява да си сверяваме часовника, да бъдем по-критични, да представяме нови продукти.
Стремежът ни е, правейки добри продукти за Lidl България, да успеем в определен момент да се представим и в различните филиали на Lidl в Европа.
Вече споменахте някои от продуктите, които произвеждате за продуктова линия „Родна стряха“, можете ли да ни разкажете повече за тях?
Продуктовата линия „Родна стряха“ беше голямо предизвикателство за нас, тъй като концепцията й е да бъдат правени продукти с традиционен вкус, да бъдат изчистени от алергени, от добавъчни протеини или пълнители. Към момента имаме два продукта – говежда саздърма и свински желиран език, които са с автентичен вкус.
Концепцията на тази продуктова линия за нас е изключително интересна, защото считаме, че в нейните рамки могат да се популяризират традиционни български продукти. За всички производители е предизвикателство да произвеждат продукти с високо качество, които след време могат да популяризират българския вкус и в Европа.
България е сред първите пет страни в света, в които се постига сериозен напредък в равенството между половете в бизнеса. Можете ли да ни разкажете за Вашия път нагоре от гледна точка на представител на нежния пол?
Моята кариера започна през 90-те години на миналия век, като първоначално работех за холандското правителство. В Западна Европа проблемът с равнопоставеността на жените в бизнеса е пиперлив въпрос още от 90-те години и до ден-днешен. В страните от Източна Европа, и конкретно в България, сега той започва да става все по-актуален.
Причините са няколко. Едната от тях е, че жената у нас дълги години е била не само съпруга и майка, а и активен участник в обществото. На второ място, българските жени са много предприемчиви. Неслучайно има български фирми, управлявани от жени, които са изключително успешни.
Считам, че в Еко Мес жените са абсолютно равнопоставени на мъжете. Дори в момента моята дъщеря, която е на 28 години, поема управлението на бизнеса. Аз лично вярвам, че българската жена трябва да бъде давана за пример в много други страни.