General Motors Co. стана поредната мултинационална компания, която напуска някогашния най-доходоносен потребителски пазар в Южна Америка, след конфискацията на завод на компанията.

Венецуелските власти в сряда неочаквано поеха контрол над завода на GM в централния щат Карабобо, конфискувайки производствено оборудване и наличните в завода автомобили, се казва в изявление на компанията. GM, която е третият най-голям автопроизводител в света, обяви, че е била принудена да освободи своите 2 700 венецуелски служители.

Венецуелското правителство, което често обвинява големите компании за икономическата криза в страната, засега не е коментирало публично своя ход.

От GM обявиха, че конфискацията е била предизвикана от наложено от провинциален съд ембарго в полза на бивш местен дилър, който бе завел дело на стойност около 370 млн. долара срещу автопроизводителя през 2000 г., пише Wall Street Journal.

Управляващата партия на Николас Мадуро и неговия предшественик Уго Чавес е национализирала над 1 400 компании и частни активи, откакто дойде на власт през 1999 г., според промишлената група Conindustria. По-голяма част от национализираните компании от тогава са прекратили дейност, което допринесе за безпрецедентната икономическа криза, която тресе страната.

Решението на GM веднага да напусне страната, след 70 години там, показва в какво голямо бреме се е превърнала разпадащата се икономика на Венецуела за малкото мултинационални компании, които все още развиват дейност на пазара.

Венецуелският завод на GM не е произвеждал автомобили от 2015 г., според местната асоциация на автопроизводителите.

В добрите времена автомобилните заводи във Венецуела пък са произвеждали до 20 000 автомобила месечно.

GM се нарежда до множеството чуждестранни производители - от Clorox Co. до Kimberly-Clark Corp., които в последните години спряха производството и се отказаха от заводите си във Венецуела, след намеса на правителството.

През 2014 г. конкурентната на GM - Ford Motor Co., отписа 1 млрд. долара активи в неконвертируема венецуелска валута. Заводът на Ford във Венецуела, който в момента пустее, вече не е част от консолидираните финансови резултати на компанията.