Как изглежда тунел Ечемишка след ремонта?
Между 220 и 240 млн. лв. са необходими за ремонт на 45 км пътно платно, тунели и виадукти на автомагистрала „Хемус“. Те ще бъдат отделяни поетапно, за да се гарантира сигурността и безопасността на преминаващите.
Това съобщи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който, заедно с председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, направи инспекция на ремонта на дясната тръба на тунел „Ечемишка“ на магистралата. След приключилата рехабилитация на съоръжението преминаването вече става през двете тръби.
Тунелът е с дължина 765 м и е в експлоатация от 1984 г. От тогава на съоръжението не е извършван основен ремонт. Възстановителните дейности в тръбата за Варна стартираха на 1 септември м. г. като движението досега се извършваше двупосочно в тръбата за София.
В ремонта на тръбата за Варна са инвестирани около 12 млн. лв. от републиканския бюджет. Съоръжението е с нова хидроизолация, отводнителна система, вентилационна и електрическа инсталация, осветление, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване.
Положени са около 19 хил. кв. м хидроизолация, 30 хил. кв. м пръскан бетон, 3320 т асфалт, 843 куб. м тротоарни блокове, 164 т армировъчна стомана, 1550 м шумозаглушителни стени и т. н. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, като са монтирани 293 бр. осветителни тела.
Ремонтните дейности са изпълнени от „Автомагистрали“ ЕАД по договора за текущо поддържане на автомагистралния участък.
Министър Нанков коментира, че заради закъснелия с близо два месеца старт на строително-монтажните работи по мостовото съоръжение след тунел „Витиня“ в посока Варна при 33-и км на АМ „Хемус“, ремонтът там се очаква да приключи до средата на месец август.
Сроковете не трябва да са за сметка на качеството. Ремонтите са свързани с осигуряване на безопасност и сигурност и отнемат време, каза Николай Нанков.
Той информира, че по тази причина продължава ремонтът и на други съоръжения в критично състояние на магистралата – ремонтира се селскостопански подлез при км 24 и се укрепва свлачище, работата по които трябва да приключи до края на месец юли.
Лявата тръба на тунел „Витиня“ в посока София и мостовото съоръжение преди него също са в критично състояние. Работата по тях ще започне след края на текущия ремонт, за да приключи преди зимния сезон, съобщи още министърът. Той допълни, че в момента се обследва състоянието и на лявата тръба на тунел „Ечемишка“.
Ремонт по нея може да започне след края на летния сезон, но при условие че също ще приключи преди въвеждането на зимното поддържане на пътищата, посочи министърът. Желанието ни е да посрещнем зимата без ремонти и временна организация на движението, допълни инж. Атанасов.
Другите необходими строителни работи, които трябва да подобрят състоянието на магистралата с цел осигуряване на безопасността на пътуващите, ще се извършват през следващата година. По тази причина и ремонтът на активната лента за движение от АМ „Тракия“ след Пловдив в посока Бургас ще започне след 15 септември.
Отново с цел облекчаване на трафика през активния летен сезон по всички магистрали ще бъде ограничено преминаването на тежкотоварни превозни средства в пиковите часове. Заповедта ще влезе в сила от следващата седмица. Днес ще проведем среща с представители на превозвачите по темата, информира регионалният министър.
Министър Нанков изрази надежда тол-системата да бъде въведена по-бързо, за да има повече ресурс за необходимите ремонти по пътищата. Собствениците на леки автомобили плащат 2/3 от общата стойност на винетните такси в страната. Логиката на действащата в момента система за плащане на такси за преминаване по републиканската пътна мрежа е несправедлива и ще бъде променена.
В резултат от увеличените такси за тежкотоварните автомобили след въвевждането на тол системата ще има над 500 млн. лв. годишно, които целево ще бъдат инвестирани в подобряване състоянието на пътната мрежа в страната.