Счетоводни компании ще засичат измами с изкуствен интелект
PwC отново е в светлината на прожекторите и за пореден път не е заради нищо добро.
От Съвета за финансови отчети (FRC) във Великобритания обявиха миналата седмица, че са започнали разследване на одита на PwC на BT, която отписа активи на стойност 530 млн. паунда миналата година, информира FT.
Счетоводната компания напоследък е в лош период — от миналото лято насам компанията постигна извънсъдебни споразумения във връзка с фалитите на MF Global и ипотечната банка Taylor, Bean & Whitaker; връчи грешния плик с победителя на Оскарите и получи най-голямата глоба, издавана някога от FRC, заради одита на компанията Connaught.
Сега от PwC трябвва да отговарят и на въпроси около това защо одиторите й не са забелязали проблеми в италианското подразделение на BT, където разследващите органи твърдят, че е имало двойно таксуване, фалшиво подновяване на договори, изкуствено раздути приходи и кухи сделки.
Тази поредица от премеждия неизбежно поражда въпроси около контрола на качеството. Въпреки всичко, от PwC всъщност получиха по-добри оценки от конкурентите си във Великобритания в последния доклад за качеството на одитите — нито един от 27-те одита, извършени от PwC и проверени от регулатора, не е имал нужда от значителни подобрения, в сравнение с KPMG и Deloitte, които са имали два от общо 23.
От счетоводните компании често твърдят, че обществото очаква прекалено много. В техните твърдения, че външни одитори не могат да хваната всичко, има известна истина. Да вземем например Ahold. През 2003 г. холандската компания бе на ръба на фалита заради голям счетоводен скандал в подразделението й US Foodservice.
На девет доставчици на US Foodservice бяха повдигнати обвинения в конспирация да подведат одиторите, като подпишат писма, потвърждаващи, че компаниите им дължат милиони долари под формата на отстъпки на дистрибутора.
По-миналия месец от FRC обявиха, че прекратяват разследването на одита на PwC на Tesco, заявявайки, че няма реалистични възможности компанията да бъде призната за виновна. След като разследва обявените 208 млн. паунда над реалните приходи на веригата супермаркети за 2014 г., регулаторният орган заключи, че не може да каже, че PwC не е задала правилните въпроси по време на одита.
В исторически план един от най-големите проблеми за одиторите са огромните обеми. Големите компании извършват милиони сделки и досега не е измислен лесен начин външните счетоводни фирми да проверяват всичките тези сделки достатъчно бързо, за да предоставят навременни одити. Вместо това, те разчитат на извадки, което ги прави уязвими на случайността и на манипулациите, както бе в случая с Ahold.
Технологиите обаче започват да разрешават този проблем. От PwC експериментират с използването на дронове, за да инспектират физически активи и с инструмент за анализ на данни, за да преглеждат финансови сделки, с което да се помага на анализаторите да забелязват нередности. Конкурентната KPMG се очаква да внедри система за изкуствен интелект, която да преглежда документи за търговски заеми, с която много по-лесно ще се проверява кредитния баланс на една банка.
Машините няма да решат проблема на мързеливите и незаинтересовани одитори. Ако обаче обемите и времето, както твърдят от професията, са истинската причина измамите да бъдат спрени, тогава изкуственият интелект би бил от голяма помощ.