Двойка пенсионери измислила Uber преди Uber
През 2007 г. Боб и Ан Кар имали идея за услуга, базирана на споделеното пътуване, която щяла да бъде координирана само чрез текстови съобщения, пише Bloomberg Businessweek. Двамата дори подават молба за регистриране на патент.
Идеята може да ви звучи познато, а семейство Кар могат да се похвалят с нея година преди Травис Каланик и Гарет Камп да стартират Uber през март 2009 г.
Боб Кар, който в момента е на 67 г., се шегува, че от Uber имали късмет, че нещата с неговия патент не се получили.
Сега семейство Кар твърдят, че са измислили Uber преди Uber – тяхната молба за патент била за услуга, при която се използват шофьори доброволци. Те искали да използват метода, за да координират превози за възрастни хора с увреждания, споделят двамата пред Bloomberg Businessweek. "Микро транспорт срещу масов транспорт," казва Боб.
В крайна сметка, с появата на Uber мечтата на семейство Кар се материализира.
В началото ограничената наличност на шофьори доброволци осуетила първоначалния план на семейство Кар. Когато обаче Ан научава за Uber през 2014 г. и споделя със съпруга си Боб, той се въодушевява и дори се записва да бъде шофьор на Uber.
През същата година семейство Кар възражда проекта си и основава организацията с нестопанска цел Common Courtesy. Те използват Uber, за да резервират пътувания за посещение на лекар или до магазина за хранителни продукти за възрастни хора, много от които дори нямат смартфони.
"Имах пет различни мобилни телефона с пет различки акаунта в Uber," казва Кар.
В крайна сметка, след като месеци наред обмисля как транспортните му идеи може да се осъществат с помощта на Uber, Кар показва своята идея на компанията.
От Uber изпращат петима инженери от Сан Франциско в Атланта, за да видят с какво се занимава семейство Кар. Ан дори им приготвя домашни бисквити, с които ги посреща, казва тя пред CNBC.
Инженерите се интересуват как биха могли да направят Uber по-ефективна за нуждите на Common Courtesy. Основното, което искали семейство Кар, било да могат да използват един телефон, за да резервират и следят всички пътувания, които организират.
От Uber по-късно молят Кар да тестват услугата Uber Central, която позволява на компании да поръчват, управляват и плащат за множество превози с Uber от името на техни клиенти. Услугата стартира официално през април.
От Common Courtesy също така имат сключено партньорство и с Lyft.
Днес компанията урежда около 2 400 пътувания месечно в района на Атланта, казва Боб и този брой нараства с около 20% на месец. Компанията също така има 30 подразделения в страната. Те помагат споделеното пътуване да достигне до изцяло нов пазар – такъв, който има нужда от него.
Като компания Uber може и да има сериозни проблеми, но семейство Кар са благодарни за услугата.
"Нямаше да можем да правим това, което прави днес, без споделеното пътуване," казва Ан. "Задължени сме на Uber и на Lyft и сме в страхотни отношения и с двете компании."