Кой, как и защо загуби над 7 млрд. долара през 2017 г.
Ръстът при технологичните компании от началото на 2017 г. носи печалби на част от инвеститорите, но и загуби за други. Бързото поскъпване при част от позициите за първите седем месеца кара част от тях да смятат, че акциите на технологичните гиганти са скъпи и че е време да поевтиняват.
Възможностите на развитите капиталови пазари позволяват заемането на къси позиции. Това са сделки, при които продавате акциите на дадена компания, като очаквате в бъдеще тя да струва по-малко, за да купите същото количество от нея, а разликата в цената (след комисионите) ще е вашата печалба.
От началото на 2017 г. индексът на технологичните компании Nasdaq е добавил 18.66 на сто. В началото на месеца ви представихме FANG и FAAMG съкращенията, включващи най-големите технологични компании днес в света.
FAAMG днес е съставено от Facebook, Amazon.com, Apple, Microsoft и Alphabet (Google).
Най-голям ръст при тях се наблюдава при Facebook (+42.92%), докато Amazon и Apple добавят респективно 36.78% и 29.74%. Поскъпването за Aplhabet/Google е от 25.41 на сто, докато Microsoft бележи ръст от 18.75%.
Тези повишения обаче носят и милиарди долари загуби на инвеститорите, заели къси позиции. Анализ от S3 сочи, че загубите за заелите къси позиции при Facebook са за 948 млн. долара, докато при Amazon надхвърлят 1.5 млрд. долара. Късите продажби при Alphabet/Google са донесли загуби за 1.1 млрд. долара, а Microsoft и Apple носят нови загуби за 500 млн. долара и 1.5 млрд. долара.
Ако добавим и Netflix, която е част от съкращението FANG, загубите за инвеститорите растат с нови 1.6 млрд. долара. Компанията отчита ръст от 52.29%, затова не е изненада, че част от трейдърите очакват спад в бъдеще по позицията.
И така съвкупно от началото на годината късите позиции само при компаниите от FANG (Facebook, Amazon, Netflix и Alphabet/Google) и FAAMG са донесли загуби за 7.1 млрд. долара.
Има обаче още две големи компании, които са любими на почитателите на къси продажби. Това са Tesla и Nvidia, които поскъпват с 53.68% и 57.49% за 2017 г. Въпреки повишенията от над 50%, те така и не дават признак за момента за бъдещо понижение. Именно поради тази причина, трейдърите губят 1.5 и 3.9 млрд. долара от двете компании, заемайки къси позиции.
Защо инвеститорите заемат къси позиции спрямо големите технологични компании
"Големите хеджфондове използват технологичните гиганти като Facebook, Amazon, Apple и Alphabet, за да се хеджират срещу евентуален спад на пазара, споделя анализаторът на S3 Ихор Дишанивски. Преди това бяха компании като Cisco, IBM и Intel, но времената се промениха, допълва той.
Наистина е странно, но късите позиции могат да доведат и до нови, по-високи рекордни нива при щатските индекси. Ако ръстът продължи и в следващите седмици/месеци, това може да накара част от късите продажби да бъдат покрити заради големите загуби, което пък ще доведе до нов ръст за пазарите, споделя Дишанивски.
В случай, че това обаче не се случи, големите печеливши ще са именно тези инвеститори, които залагат за спад на пазара или отделни позиции.
*Материалът е с информативен характер и не представлява препоръка за покупко-продажба на ценни книжа.