Как Coca-Cola се бори с екзистенциалната си криза със захарта?
Най-големият производител на безалкохолни напитки в света дава един милион долара на човек, който разреши един от най-големите й проблеми.
Миналата седмица Coca-Cola обяви предизвикателството си към учените да направят нещо, което нито една компания за безалкохолни напитки не е успяла да постигне – да открият естествена, безопасна съставка с ниско или никакво съдържание на калории, която има същия вкус като захарта, когато се смеси в напитки и храни.
Тя не може да съдържа или да е производна от растенията стевия или луо хан гуо, нито пък да идва от защитени видове или субстанции.
Това е херкулесовска задача – един от най-големите проблеми, пред които се е изправяла индустрията с пакетирани храни, оценявана на 4.8 трилиона долара, пише сайтът Quartz.
Ако някой все пак успее да намери решение, ще си осигури един милион долара. „Мисля, че е малко евтино. Който успее да открие такава съставка, ще спечели многократно повече пари“, смята Рос Колбърт, анализатор на напитки в компанията Rabobank.
Фактът, че глобална компания, оценявана на милиарди долари, прибягва до публичен конкурс, за да открие заместител на захарта за основните си продукти, говори много за състоянието на безалкохолните напитки в Америка.
Хората днес пият около 19% по-малко безалкохолно, отколкото преди 15 години, отчасти заради опасения за здравето си.
“Това показва какъв е натискът да открием подходящ заместител. Прилича на търсенето на Свещения Граал, защото това вещество би тласнало напред индустрията с газираните безалкохолни напитки“, казва Колбърт.
Производителите на безалкохолно, които се борят със спада на продажбите, търсят все по-отчаяно заместител на една от най-противоречивите си съставки.
Тенденциите в продажбите показват, че потребителите, обезпокоени от връзката между захарта и хроничните заболявания, като сърдечни заболявания и диабет, се насочват към по-здравословни напитки, като бутилирана вода или билкови чайове.
Освен това съществува одобрение на налагането на данъци върху безалкохолните напитки в Америка. Безалкохолните компании опитваха различни алтернативи на захарта, особено в диетичните си газирани напитки, но все още не са открили такава, която съвършено да дублира захарта.
Pepsi опита да използва захарин в Diet Pepsi, но през 1984 г. реши да изтегли напитката за сметка на изкуствения подсладител „с по-добър вкус“ аспартам. Но тъй като клиенти се оплакаха от липсата на естествени съставки в храната им, Pepsi реши да се откаже от аспартама за сметка на сукралозата.
Това промени вкуса на напитката и през 2016 г. Pepsi се отказа от веществото и отново започна да използва аспартам.
Друга алтернатива на захарта е вещество, извлечено от листата на растението стевия. То работи при някои напитки, особено при безалкохолните напитки с вкус на лимон или лайм. Но, когато бъде приложено в Cola, оставя сладък вкус в устата след пиене.