Защо самолетите не летят при изригване на вулкан?
В понеделник индонезийските власти затвориха основното летище на остров Бали след изригването на вулкана Агунг през уикенда.
При изригването си вулканът в североизточния край на острова изхвърли пепел на четири километра в атмосферата, а стълбовете дим достигнаха височина от шест километра.
Във вторник властите решиха да спрат полетите към и от летище Денпасар като предпазна мярка. Причината е, че вулканичната пепел може да нанесе шети на пътническите самолети.
Най-известният случай, при който самолет се натъква на вулкан, е от 24 юни 1982 г., когато Полет 009 на British Airways случайно прелетява над кълбо от пепел, изпуснато при изригването на вулкана Галунгунг.
По онова време самолетът Boeing 747 преминава на височина от 11 километра при полета си от Куала Лумпур, Малайзия, до Пърт, Австралия, когато командирът е уведомен за електрически разряд, който обвива двигателите на самолета в странен блясък.
Почти веднага двигателите започват да блокират и кабината се изпълва със серен дим. Скоро след това всички четири двигателя отказват, при което самолетът започва да пада, докато пилотите работят по рестартирането им.
Самолетът губи височина от седем километра, преди пилотите да рестартират двигателите на височина от 3.6 километра. По-късно е установено, че разтопена пепел е задръстила четирите двигателя Rolls-Royce.
Докато самолетът слиза на височина от 3.6 километра, пепелта се охлажда, втвърдява и се отчупва, което позволява на двигателите отново да заработят.
Но пепелта създа и други проблеми на пилотите. Дори след рестартирането на двигателите лошата видимост затруднява летенето. Пепелта на практика подлага самолета на песъкоструйна обрабока при скорост от 563 км/ч, което почти напълно затъмнява предните прозорци.
За щастие, пилотите успяват да кацнат на летището в Джакарта, като използват страничния прозорец.
Всички 248 пътници и 15 души екипаж на борда на самолета са невредими. Но четирите двигателя и самолетът 747 са пострадали сериозно в резултат на инцидента.
През 1989 г. холандската авиокомпания KLM преживява сходен инцидент, когато и четирите двигателя на един от самолетите й 747-400 отказват при преминаването през облак от пепел, изпуснат от вулкана Редаут в Аляска.
И в този случай екипажът успява да рестартира двигателите си, след като слиза на височина от 3.6 км и прави извънредно кацане в Анкъридж.
За щастие на пътуващите, авиокомпаниите са си научили урока. Летенето близо до изригнал вулкан е опасно за всички и струва много скъпо на авиокомпаниите.