Zara създава дрехи, които никога не умират
Хората, които години наред са изследвали чудото Inditex, отбелязват фраза, повтаряна често в университета в Ла Коруня,„ от бившия делегиран съветник Хосе Мария Кастеянос във връзка с тайната на успеха на испанската компания: „Модата е като кисело мляко, узрява няколко дни“.
Империята, създадена от Амансио Ортега, предизвика световна революция в продажбите на дрехи, създавайки свръхзвукова мода с витрини и закачалки, които се променят на всеки 15 дни, за да се адаптира към последните тенденции и вкусовете на клиентите, посещаващи магазините й, пише испанският вестник El Pais.
Но без да се отказва от този модел на бърза мода, компанията с централа в Артейхо, Ла Коруня, въведе в последните години проекти, които внедряват „циркулярната икономика“ в бизнеса.
Така чрез рециклиране и повторно използване, дрехите и текстилът, които произвежда най-голямата текстилна компания в света, започнаха да удължават живота си, може би за цяла вечност.
Програмата, наречена Closing the Loop, предвиждаше инсталирането на контейнери за употребявани дрехи в 534 магазина в осем страни (Испания, Португалия, Великобритания, Ирландия, Холандия, Дания, Швеция и Китай) и в офисите и логистичните центрове на компанията в Испания.
Други хиляда пункта за събиране на дрехи бяха създадени по улиците на различни испански градове и през 2016 г. бяха предадени общо 7.102 тона дрехи, обувки и аксесоари, обясняват от Inditex.
Компанията подчертава, че съвместните й проекти с благотворителната организация Cáritas са предизвикали революция в дрехите и обувките чрез повторното използване и рециклирането и през 2016 г. са създали работни места за 300 души, изложени на риск от социално изключване.
Компанията започна да събира безплатни дарения на дрехи от домовете на клиенти, направили покупки от сайта Zara.com в последната година. В скоро време спасяването на използвани дрехи ще се разшири и към магазините на марките Oysho и Massimo Dutti, информира компанията.
Освен това е планирано разширяването на мрежата от контейнери по улиците до 2000 пункта с идеята да достигнат до страни, като САЩ, Канада, Мексико, Франция, Гърция, Италия, Белгия, Швейцария, Австрия, Германия, Финландия, Норвегия, Полша, Русия, Южна Корея и Япония.
Дрехите се събират от Inditex и се доставят до пунктове, където в сътрудничество с неправителствени организации, като Roba Amiga, Cáritas, Червения кръст, Oxfam и Фондацията за опазване на околната среда в Китай, се предават на хора в риск от социално изключване.
Продуктите, които могат да бъдат използвани повторно, са предназначени за компании с идеална цел, а за други, които не позволяват втора употреба, се търси формула, която гарантира рециклирането им.
Inditex е подписала споразумения „с различни предприемачески организации и университети за насърчаване на устойчивите иновации и развиването на нови материи и технологии, които позволяват рециклирането на текстилните отпадъци“.
Иновации с двойна употреба
Едно от тези сътрудничества е с Масачузетския технологичен институт за разработване на технологии, които позволяват да се създават и развиват нови текстилни тъкани чрез употребявани дрехи.
„В производствените процеси на рециклираните материали се консумират по-малко вода, енергия и природни ресурси, отколкото при създаването на нови тъкани, така че въздействието им върху околната среда е по-малко“, обясняват от компанията.
„Въпреки че при рециклирането downcycling се появяват не толкова качествени материали от оригиналните, най-развита е текстилната индустрия. В Inditex залагаме на развитието на upcycling рециклирането, което позволява създаването на нови тъкани със същото качество“, отбелязват от Inditex.
Усилияата на компанията за вдъхване на нов живот на текстилните отпадъци са съсредоточени главно върху рециклирането на памук и полиестер, две много използвани тъкани в колекциите. Памучните отпадъци се класифицират по тип и цвят, редуцират се до малки тъкани, които се тупират и накрая се смесват за създаване на нови нишки.
Рециклираният полиестер може да се създаде включително чрез пластмасови бутилки, натрошени на много малки парченца, които чрез процес на полимеризация се превръщат в нова синтетична тъкан.
С 36.7 милиона дрехи, произведени от 100% сертифициран органичен памук, Inditex е увеличила с 318% използването на тази суровина спрямо предишната фискална година и се превърна в четвъртия по големина потребител в света.
Тази материя се създава без изкуствени торове и химически пестициди и семената не са генетично модифицирани, обясняват от компанията. За отглеждането й са необходими 90% по-малко вода и 60% по-малко енергия от обикновения памук.
Inditex е една от основателките на инициативата Organic Cotton Accelerator, която насърчава „отговорното развитие на сектора на органичен памук в полза на всички замесени страни – от фермерите до потребителите“. Испанската компания е част и от Textile Exchange - организация с идеална цел, която насърчава устойчивото развитие в текстилната индустрия, най-вече чрез отглеждането на органичен памук.
Организацията финансира земеделски проекти в Китай и Индия, които насърчават „екологичните техники, развитието на семена за органични насаждения, устойчивото управление на природните ресурси и отговорното използване на пестициди и органични торове“, всичко това с екологична цел и за повишаване на стандарта на живот на производителите и семействата им.
В дънките, тениските и роклите марките на Inditex използват също лиосел - вид тъкани, с които постигат „меки, силни и устойчиви“ материи. Заедно с австрийската компания Lenzing произвежда TENCEL®Lyocell, устойчива тъкан с растителен произход, и Refibra™Lyocell, създадена от рециклиран памук и дърво от „гори, управлявани по устойчив начин“.
„Лиоселът и вискозата принадлежат към група тъкани, които се получават от целулозната пулпа на определени дървета. От 2017 г. никой от нашите продукти не съдържа фибри от този вид, които произвеждат девствените гори или гори с висока екологична стойност“, уверяват от Inditex.
Според данните, предоставени от компанията, Inditex е световен лидер в потреблението на TENCEL®Lyocell след продажбата през 2016 г. на общо 6.35 милиона дрехи от тази материя.
Екологични цели
Отвъд дрехите, компанията рециклира 100% от закачалките (101.8 милиона), докато картонените кутии, в които се пренасят дрехите от логистичните платформи до магазините, имат средна продължителност на живота от „път пътувания на отиване и връщане“, отбелязват от Inditex.
Компанията допринася също за постигането на Целите за устойчиво развитие на ООН, насочени към 2030 г. За 2020 г., например, планира да постигне целта за „нула отпадъчни материали в отпадните ями“.
Миналото лято Inditex постави на изпитание тази цел по време на Pull&Bear Classic Galicia Pro, един от двата основни шампионата по сърф в Испания.
Голяма част от отпадъците, които бяха произведени по време на спортното събитие, бяха изпратени на специализирани компании, които произвеждат от тях картонени кутии, така че текстилният гигант да може да превозва дрехите си по света.