Засипаха H&M с критики заради расистка реклама
H&M беше принудена да се извини в понеделник за използването на чернокожо дете като модел за пуловер с надпис „най-страхотната маймуна в джунглата“, съобщава CNN.
Компанията свали обидната реклама от сайта си, след като стотици потребители на социалните мрежи я обвиниха в расизъм. Тя продължава да продава пуловера с качулка на сайта си.
„Снимката беше махната от всички канали на H&M и се извиняваме на всички, които може да са се обидили от нея“, каза говорителят на компанията Анна Ериксон. Снимката на детето с пуловера се появи в британската версия на онлайн магазина на шведската марка.
Потребителите на социалните мрежи изразиха възмущение и от още две горнища от същата линия – едното с надпис „експерт по оцеляването“, а другото със снимки на животни, показани от бели деца.
„В 2018 г. няма начин бранд/арт директорите да са толкова небрежни... Трябва да се справяме по-добре“, казва дизайнерът Алекс Медина в Twitter. Той беше един от мнозината, изразили възмущението си заради рекламата.
In the year 2018 there’s no way brands/art directors can be this negligent and lack awareness. If look at other sweaters in same category they have white kids. We have to do better. pic.twitter.com/Av4bS4t6yn
— alex medina (@mrmedina) 8 януари 2018 г.
Чарлз Блоу, колумнист на New York Times, написа в Twitter: „H&M, да не сте си изгубили проклетите умове?!?!?!“. Друг потребител - Mimicgawd, публикува „поправена“ версия на рекламата с преработен надпис, който гласи: „Най-страхотното Дете в расисткия H&M каталог“.
Fixed this H&M ad I saw earlier today pic.twitter.com/ItX0zzfhlw
— Mimicgawd (@Mimicgawd) 8 януари 2018 г.
Шведската марка не е първата, която си навлича критики заради расистка реклама. Dove, която е собственост на Uniliver, беше принудена да се извини през октомври м. г. заради реклама в социалните мрежи с участието на чернокожи жени.
Рекламата, която започваше с надпис: „Готови ли сте за душ с Dove?“, показваше снимка на чернокожа жена, която сваля тъмнокафява тениска и под нея се появава бяла жена.
Също през октомври Kellogg промени дизайна на кутията си за зърнени храни Corn Pops, след като потребител се оплака, че е расистка. На нея бяха изобразени десетки жълтеникави Corn Pop герои, с изключение на един кафяв Corn Pop в синя униформа, който бута машина за почистване на пода.
Nivea, която е част от германската козметична компания Beiersdorf, изтегли реклама с надпис „бялото е чистота“ през април м. г., след като тя беше споделена от крайнодесни групировки.