Гърция каза OXI на Uber
Гърция каза OXI („не” на гръцки) на американската компания за споделено пътуване Uber.
От компанията обявиха, че преустановяват операциите си в Гърция, след като местният парламент одобри законови промени, които предвиждат по-строг контрол на сектора, предава Reuters.
Uber, който оперира под лиценз на територията на гръцката столица Атина, среща опозицията на местните таксиметрови шофьори, които твърдят, че щатската компания изземва бизнеса им.
В публикация в блога на Uber се посочва, че компанията спира да предлага услугата си UberX в Атина, тъй като наскоро гласуваните разпоредби оказват влияние върху бизнеса със споделено пътуване.
„Трябва да оценим дали и как можем да оперираме под силата на новата законова рамка, като преустановяваме uberX в Атина от следващия вторник, докато намерим подходящо решение”, пишат от компанията.
Uber има две услуги в Атина – uberX, която използва лицензирани шофьори и UberTAXI, разчитаща на водачи на таксиметрови автомобили.
Новата регулация изисква всяко споделено пътуване да започва и завършва от и на конкретно определена централа или паркинг зона (на партньора, с когото работи компанията) - нещо, което Uber трудно може да изпълни.
Освен това, според новите правила, ще бъде създаден и регистър на всички платформи за споделено пътуване в страната, където ще бъдат вписвани и потребителите на услугата.
Uber навлезе в Европа през 2011 година, което предизвика реакцията на редица регулатори и водачи на таксиметрови коли.
Причина за всичко това е, че реално Uber не се съобразява с местните регулации и изисквания към фирмите за превози, тъй като сама се счита за интернет платформа, а не за транспортна компания.
В крайна сметка обаче, Uber бе забранен в множество градове в Европа, като и съдът на ЕС също отсъди, че фирмата трябва да се разглежда като таксиметрова компания, а не като интернет платформа.
UberX стартира в Атина през 2015 година, като над 450 хил. потребители са се възползвали от нея.
Новото законодателство бе посрещнато на нож от някои гърци, които се включиха в петиция, организирана от местната компания за споделени пътувания Beat, в защита на услугата.
Водачите на uberX трябва да са служители на компания-партньор на Uber в страната, подобно на правилата при услугите по отдаване на автомобили под наем или туристическите агенции, като използваните коли не могат да са по-стари от 7 години.
Регистърът и изискването за връщане до определена централа, гараж или паркинг зона на местния партньор важи само са услугите за споделено пътуване, като Uber и Beat.
В същото време таксиметровите шофьори в Гърция имат правото да използват автомобили на възраст до 22 години.