Френските градове разчитат на Мъск за транспортното си бъдеще
След като френският президент Еманюел Макрон се отказа от плана за изграждане на високоскоростна железопътна линия до град Лимож, местният предприемач Фабиен Тибо решава да се обади лично на Илон Мъск с интересна оферта - предложение за тестове на футуристичната железница Hyperloop, пише Bloomberg.
В страната, която изобрети високоскоростния влак TGV и свръхзвуковия пътнически самолет Конкорд, Тибо лесно успява да намери привърженици за своята идея, включително и заместник-кмета на града. Правителството обаче е твърдо реешено да продължи с политиката на съкращаване на държавните разходи, а това означава, че градовете като Лимож, Орлеан и Тулуза трябва да се ориентират към по-евтини транспортни алтернативи. Една от тях е да предложат територията си за тестова площадка на американския милиардер.
Градоначалниците не могат да сложат тлъсти чекове на масата за преговори, но за сметка на това предлагат апетитни имоти, данъчни облекчения и достъп до инженерни таланти, които да помогнат за развитието на Hyperloop.
Идеята на Илън Мъск не е нова - още преди век и половина френският фантаст Жул Верн описва влаковете, пътуващи в пневматични тунели със стотици мили в час под
Атлантическия океан. Концепцията за Hyperloop обаче, която се появи през 2013 година, продължава да печели фенове по целия свят.
Основаната от Мъск компания SpaceX организира студентски конкурси за прототипи на скоростните влакове, а британският транспортен магнат Ричарс Брансън стои зад проекта Virgin Hyperloop One. Той участва в съвместна инициатива заедно с германския автомобилен гигант BMW в Дубай, където се очаква да започнат реални тестове на технологията. Две други стартъп компании в Лос Анджелис - Hyperloop Transportation Technologies и Arrivo, разработват самостоятелно подобни проекти.
Фабиен Тибо така и не успява да се свърже с основателя на Tesla, но друга компания откликва на неговото предложение - канадската TransPod. Нейната технология е базирана на електромагнитното задвижване във вакуумна среда с минимално съпротивление. Както и при проектите на Hyperloop, най-голямата част от разходите е за изграждане на необходимата инфраструктура. Основателят на TransPod Себастиен Жендрон изчислява, че за завършването на проекта край Лимож в настоящата му фаза ще са необходими около 20 милиона евро. Той смята, че ще успее да набере половината от тази сума от частни инвеститори.
Идеята за изграждане на 3-километрово тестово трасе и изследователски център с перносал от 15 души предизвиква дискусии в градската управа. TransPod пък се надява да получи субсидия от френското правителство, както и частично финансиране по програмите на Европейския съюз. Кметът на Лимож Емил Ломберти обаче е категоричен, че канадският стартъп първо трябва да осигури частно финансиране, преди градската управа да се ангажира с някаква финансова подкрепа за проекта. В момента тя оказва подкрепа единствено на административно ниво.
На около 150 мили на север от Лимож друг френски град - Орлеан, търси варианти за изграждане на пневматичен супервлак, след като години наред неуспешно лобира пред правителството за построяването на високоскоростно жп трасе за връзка със столицата Париж. Кметът на Орлеан се свързва с френския предприемач Емерик Глез, който планира създаването на въздушна железница до 2025 година. Бизнесменът и неговата компатия Space Train не очакват солидни финансови постъпления от градската управа, но се надяват да получат достъп до 18 километра неизползвани влакови линии, където да тестват своите прототипи.
Тяхната технология не включва изграждането на тунели, а се базира на леки карбонови мотриси, които ще превозват до 40 пътника със скорост от 540 километра в час, използвайки принципа на въздушната възглавница.
Орлеан поддържа връзка и с американската Hyperloop Transportation Technologies, която обяви плановете си за изграждане на 6,2 километрово трасе в Абу Даби, както и създаването на изследователски център в Бразилия. В Тулуза, Югоизточна Франция, авиационният гигант Airbus също подготвя съвместен експеримент с HTT.
"Франция е една от най-добрите дестинации в Европа, когато става въпрос за иновации и подкрепа на стартиращи компании. За съжаление, нещата не се случват толкова бързо, колкото в Арабските емирства например", казва основателят на Hyperloop Transportation Technologies Дърк Алборн. Целта му е да получи държавно финансиране за създаването на научна лаборатория в Тулуза като част от своя проект.
Засега местните власти са осигурили на HTT достъп до бивша военна база. Сделката предлага на компанията безплатно ползване на терена за период от 40 години, а в замяна тя трябва да прочисти терена, което включва и обезвреждането на бомбите, останали още от Втората световна война.
Целта е до края на тази година да бъде сглобено трасе с дължина от 320 метра. То ще бъде съставено от тръби, поставени на шестметрови пилони. Впоследствие дължината на инсталацията може да бъде удължена до 1 километър.
HTT вече изпусна крайния срок, който си беше поставила, за изграждането на тестова площадка в Калифорния. Шефовете на компанията обаче са оптимисти, че проектът в Тулуза може да бъде завършен за три години. Към днешна дата камиони, натоварени със сиви тръби, всяка с дължина от около 4 метра, вече се движат от Испания към Тулуза.