Колко голям е китайският пазар за споделено пътуване?
Китай скоро ще измести САЩ като най-голяма икономика в света. Повишаването на доходите на населението в азиатската страна превърна китайския пазар в цел номер едно на всички големи компании.
Така, съвсем логично, Китай предлага най-големия пазар за кажи-речи всяка една икономическа дейност.
Изключение не прави и бизнесът със споделени превози.
Пазарът на споделено пътуване в Китай се оценява на близо 30 млрд. долара – повече от всички останали страни по света, взети заедно, сочат данните на консултантската компания Bain & Company.
Прогнозите сочат, че до 2020 г. този пазар ще претърпи бурно развитие и ще нарасне двойно, пише CNN.
„Всеки голям китайски град е равен на малка държава“, когато става дума за споделено пътуване, казва партньорът в Bain Реймънд Цанг, който е един от авторите на доклада.
САЩ са вторият най-голям пазар за този бизнес, оценяван на 12 млрд. долара, или близо три пъти по-малко от този в Китай.
В Китай компанията за споделено пътуване Didi Chuxing е доминантния играч, който държи 90% от реализираните пътувания в страната, сочи докладът.
Didi е позната по света като компанията, която изтика Uber от страната през 2016 г. Американският стартъп продаде бизнеса си на пекинската компания, след като не издържа на конкуренцията на местния доминант. Така Uber завърши този цикъл с 18% дял в Didi.
Въпреки че Didi доминира местния си пазар, все пак конкуренция има.
Според доклада, едва 40% от споделените пътувания в Китай се поръчват чрез приложението на Didi. Останалите се резервират чрез приложения, оперирани от трети страни, като WeChat на Tencent или Alipay на Alibaba.
Конкурентната компания Meituan Diaping също се бори за пазарен дял в страната. Meituan осигурява на потребителите си достъп до множество услуги чрез едно приложение, като сред тях попадат поръчка на храна, самолетни билети и такива за кино.
Компанията започна да предлага споделено пътуване на своите 320 млн. активни потребители в началото на тази година – нещо, което Didi вижда като директна конкуренция.
„Ако искате война, ще получите война“, каза изпълнителният директор на Didi Ченг Уей по повод новината в интервю за китайското финансово издание Caijing.
Didi и Meituan разполагат със свободни налични средства, за да се конкурират ожесточено. Но те ще се борят за потребители, които не са особено лоялни, когато става дума за подобни услуги, посочват от Bain.
„На потребителите не им пука, интересува ги единствено цената и достъпността“, казва Реймънд Цанг.
Bain изчислява, че китайският пазар за споделено пътуване ще се удвои през следващите две години до 72 млрд. долара. Голямата конкуренция обаче може да направи така само малък брой компании да оцелеят на този пазар.
„Ставаме свидетели на доста сливания и придобивания“, смята Цанг. „Рентабилността сред тези играчи най-малкото не е на особено високо ниво“, добавя анализаторът.