Стойкова: Имотният пазар е в сериозен подем, отмина стихийността
Имотният пазар беше прекалено дълго време притиснат, но се завърна на сцената и е в сериозен подем. Тази година процесите леко се забавят, сравнено с миналата година. Не са така стихийни, но може да се каже, че имотният пазар се нормализира.
Готов е да предложи всички съвременни нововъведения. Аз съм на пазара от 2003 г. и мога да направя доста директни сравнения със сегашното състояние и тогава. Това каза Полина Стойкова, изпълнителен директор на BULGARIAN PROPERTIES, по време на 9-ото издание на Шумът на парите.
По думите й тази година ваканционните пазари ще произведат новини.
От средата на миналата година продажбите тръгнаха нагоре в ски курортите. Пример за това е Банско. Този ръст ще продължи и тази година. За първото тримесечие на 2018 г. обемът на продажбите в Разложко е 20%. Има много нови и разнообразни клиенти.
Ръст е отчетен също така по Черноморието. За първото тримесечие на 2018 г. на годишна база има 26% ръст на обемите в Слънчев бряг и Несебър. След няколко години спад, има раздвижване, категорична е Стойкова.
Ръстове са отчетени още в София и Пловдив. Покачване на цените на имотите – в Русе, Перник, Благоевград, Велико търгово, Разград и др.
По думите на изпълнителния директор на BULGARIAN PROPERTIES, бизнесът с имоти и технологиите трябва да вървят ръка за ръка.
Ако трябва да говорим за технологии, нашата компания още през 2002 г. пусна своя сайт. За 15 години нещата се промениха съществено. Тогава това беше първата технологична революция – уебсайтовете, които ни предоставиха възможност да продаваме и в чужбина, заяви Стойкова.
Според нея технологиите помагат много.
Те няма да ни заменят като професналисти, напротив - ще отворят нови възможности и ще ни позволят да се концентрираме върху човешките отношения, допълни експертът в сферата на недвижимите имоти. Като пример Стойкова посочи пуснатия от компанията автоматизиран метод за оценка на недвижими имоти.
Ако имотният пазар приложи всички технологични възможности, това ще доведе само до ползи, категорична е тя.
По отношение на съвременните купувачи, Полина Стойкова заяви, че сега те се интересуват от всичко – от вложените материали, планирането, управлението на сградата и др.
По думите й, наличието на осигурена поддръжка на имотите и сертификацията правят продукцията по-лесно продаваема.
Неслучайно продаваме такива сгради успешно, отчете експертът.
Наблюденията й сочат, че старите сгради, които нямат осигурена такава поддръжка, се предлагат на по-ниска цена. Пример за това са жилища в Банско без поддръжка, чието цена е 200-250 лв./кв. метър.
Според Стойкова, налице е промяна в мисленето на купувачите. Ако преди те са отдавали предпочитание на сградите без такса поддръжка или без каквато и да е поддръжка, то сега това не е така.
По думите й имотният пазар е в условия на мащабни регулации. Пример за това са не само сертификациите и законите, касаещи отделни сегменти, но и въвеждането на GDPR, както и нови директиви във финансовата сфера.
Ставаме свидетели на цялостна промяна на правилата на играта. Трябва да се съобразяване все повече с регулации и правила. Това снижава оптимизма, тъй като трябва да преодолеем трудностите, смята изпълнителният директор на BULGARIAN PROPERTIES.
През годините на техническо развитие компаниите натрупаха допълнителен актив – контакти, бази данни, онлайн маркетинг и др. – всичко това сега трябва да бъде преосмислено и поставено в нови рамки. Това ще внесе баланс, смята Полина Стойкова.
Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.
Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.
Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.
Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.