IKEA навлиза на огромния индийски пазар
Преди да се премести да живее в Индия, Джон Акилия управлявал магазин IKEA в Сейнт Луйс, Мисури, който се радвал на 1.6 млн. посетители годишно.
Това обаче е нищо работа.
Акилия, който започва работа за IKEA през 1996 г., сега се готви да отвори първия търговски обект на шведския бранд в Индия. Той очаква дебютният магазин в град Хайдарабат да има около 7 млн. посетители годишно, или колкото населението на град като Хонконг.
„В Индия, поради тяхната висока популация..., потенциално посетителите могат да са доста по-висок брой”, казва Акилия, цитиран от CNN.
Новият магазин ще бъде с площ 37 хил. квадратни метра, като се очаква да отвори врати до седмици. Обектът е проектиран, така че да поема огромни тълпи от хора.
„Имаме по-големи каси за вратите, имаме по-широки изходи”, казва АКилия.
IKEA от около три десетилетия закупува суровини за операциите си именно от Индия. Въпреки това, компанията нямаше как да отвори собствен магазин в страната, тъй като правителството бе наложило рестрикция върху чуждестранните инвестиции.
Чак през 2016 г. тези правила бяха разхлабени, което отвори пътя на IKEA към милиардния индийски пазар.
Компанията вече планира отварянето на магазини в Мумбай, Бангалор и Ню Делхи през идните няколко години, като до 2025 г. цели да има 25 локации в страната.
„Вълнението относно Индия е ново усещане за нас, така че ще проучим клиентите си – как пазаруват, какво искат”, казва Акилия.
Екипи на IKEA вече са прекарали в страната повече от 2 години в проучвания, като са посетили стотици индийски семейства, като подготовка за отварянето на магазина.
Най-голямото предизвикателство пред IKEA е как да определи правилното ниво на цените, така че то да е адекватно спрямо покупателната способност на индийците. В Индия средната годишна заплата възлиза на едва 2 хил. долара.
„От гледна точка на достъпността, Индия вероятно е един от най-тежките пазари, които имаме”, казва Акилия. Магазинът в Хайдарабад ще разполага със стотици продукти, които са на цена по-ниска от 300 рупии (4.5 долара), включително много под цена от 1 долар.
“Човек вижда голямата сграда на магазина и с това идват съмнения, че става дума за скъп бранд. Но много бързо хората разбират, че имаме продукти за всеки”, казва той.
Друго предизвикателство през IKEA е каква храна да сервира в обектите си за хранене, тъй като в Индия има хора, изповядващи различни религии, като някои от тях, като мюсюлманите например, не могат да ядат свинско месо.
Освен всичко друго, шведската компания иска да равие и онлайн операциите си в страната. Според доклад на Morgan Stanley, секторът на онлайн търговията в Индия ще достигне 200 млрд. долара до 2026 г.
Въпреки ниските възнаграждения в Индия, огромното ѝ население привлича брандове от цял свят. Поради това щатският гигант Walmart похарчи 16 млрд. долара за придобиването на индийския онлайн магазин Flipkart. Amazon пък вложиха над 5 млрд. долара в индийския си бизнез.
Докато много индийци ще се запознаят с IKEA за първи път, според Акилия, зараждащата се средна класа вече има отлична представа за бранда.
„Хората, които знаят какво е IKEA, вече нямат търпение да отворим”, добавя той.