Търговската война отнема любимите джаджи на милениалите
Търговската война между САЩ и Китай вече поставя американските милениали в потърпевша позиция.
На фона на цялото говорене за новите търговски мита, сякаш малцина забелязаха, че тарифите всъщност удрят доста масови и популярни сред младите американци технологични играчки – от електронни цигари и смарт домашни устройства до електрическите скутери, пише Financial Times.
Анализ на Flexport - компания за спедиторски услуги, посочва редица продукти, произвеждани в Китай, които ще бъдат оскъпени с 25% мито за внос по силата на новата търговска политика, водена от кабинета на президента Доналд Тръмп.
Така например, предпочитани разпръскватели и електронни цигари на бързорастящи компании, като Juul, Pax и Blu, които се произвеждат в Шънджън, попаднаха в последния списък със стоки, подлежащи на новите тарифи.
Първоначално никой не обърна внимание, че плановете на САЩ всъщност ще ударят много по-широк спектър китайски компнии, тъй като горепосочените продукти бяха поставени в секция „други машини” в новия законопроект.
Електрическите скутери и велосипеди, които станаха особено популярни през последната година, благодарение на системите за споделено използване, наподобяващи модела на Uber и Bird, също ще бъдат оскъпени с 25%, ако плановете на САЩ станат реалност.
Търговското представителство на САЩ публикува през миналия месец разширен списък със стотици категории китайски стоки, които оформят внос за около 50 млрд. долара всяка година.
Специално бе отбелязано, че ударените с ново мито продукти „не включват стоки, обикновено купувани от американските потребители”.
Това обаче не се получава точно така – реално търговската война засяга редица технологични джаджи, които сериозно са проникнали в ежедневието на милениалите (хората, родени между 1981 и 1996 г., бел.ред.).
Тифани Жонг, основател и изпълнителен директор на Zebra Intelligence - компания за проучвания, фокусирана върху тинейджърите, посочва, че новите мита ще ударят младите потребители.
„Най-големите потребители на тези продукти са милениалите и генерация Z. По-младите хора възприемат технологичните продукти в пъти по-бързо”, казва тя.
„Това ще засегне нашата генерация и хората, които искат да създават иновации на хардуерни продукти”, добавя Жонг.
Въпреки че смартфоните и телевизорите бяха пощадени и не попаднаха в списъците поради яростно лоби от страна на търговците на дребно, митата ще засегнат множество продукти, използвани ежедневно от американците.
Първата вълна нови тарифи се очаква да влезне в сила от края на тази седмица. В нея са включени така наречените смарт домашни устройства – сфера, в която инвестират компании, като Apple, Amazon и Alphabet, през последните години.
Сред засегнатите стоки попадат продукти, като смарт термостати (като Nest на Alphabet) и LED осветителни тела (като Hue на Philips), разполагащи със свързаност с интернет. Много от тези продукти се произвеждат в Китай.
Според търговската организация Advanced Energy Economy, новите мита могат да повишат битовите сметки за потребители, правейки енергеспестяващите стоки, като горепосочените два продукта, по-малко достъпни.
Сред другите стоки, влизащи в обсега на новите тарифи, попадат дискови устройства, батерии и устройства за навигация.
Технологичните компании са поставени в неприятна ситуация – или трябва да вдигнат цените и да прехвърлят тежеста върху потребителите, или трябва да предприемат политика по съкращаване на разходите, включително съкращения на работници.
„Определено е голям проблем, както за малките, така и за големите компании”, казва Рик Ковалски, анализатор в Consumer Technology Association.
По думите му, независимо какво ще се случи, голяма част от увеличаването на разходите ще бъде прехвърлено върху потребителите или щатските компании, които доставят продукция от китайските си колеги.
Втората вълна нови мита, която ще засегне внос на стойност 16 млрд. долара, ще удари дори още повече технологични компании, тъй като ще оскъпи стоки, сред които попадат електрическите цигари и велосипеди.
По думите на Кристиян Джордан, вицепрезидент на Flexport, втората вълна ще засегне повече потребителите, тъй като включва множество стоки, които се потребяват всеки ден.
Велосипедите и скутерите, захранвани с ток, са оформили внос за стотици милиони долари само през последната година, посочва Джордан. Стартъпи, като Bird и Lime, които предлагат електрически колела и скутери под наем, набраха капитал от рискови инвеститори съвсем наскоро с цел разширяване на операциите си.
Огромна част от тези скутери и велосипеди се произвеждат в Китай.
Така, след като един скутер вече струва около 500 долара, а електрическите велосипеди дори повече, оскъпяването на вноса с 25% може да пресече бизнеса на компании, които вече са набрали финансиране.
Джак Сонг, говорител на Lime, посочва, че компанията осъществява „дълбоко проучване” на ситуацията. „Нащрек сме за потенциалните тарифи. Следим ситуацията от близо и оставаме ангажирани да предлагаме топ продукти на нашите потребители”, казва той.
От предложените нови мита за внос на стоки за 50 млрд. долара, продукти за над 20 млрд. долара реално представляват потребителска електроника, по данни на CTA.
След като щатската IT индустрия от десетилетия разчита на китайското производство, изглежда, че редица американски компнии ще изпадна в трудна ситуация в търсене на алтернативни доставчици.
По думите на Ковалски, новите мита, освен всичко друго, ще направят производството в САЩ по-скъпо, тъй като вече няма да има сметка да бъде аутосорсвано в Китай, където цената на труда е по-ниска.