Целта на Китай да изкара повече електромобили по пътищата се оказва особено доходоносна за един южнокорейски бизнесмен.

Ху Чин-кю - 77-годишният основател и председател на базираната в Сеул Iljin Group, вече е милиардер благодарение на нарастващото търсене на предлаганите от компанията медни бобини, които са ключова част от акумулаторните батерии, използвани в електромобилите.

Подразделението на компанията Iljin Materials отчита 15-процентен ръст на приходите, откакто добави през 2015 г. като клиент подкрепената от Уорън Бъфет BYD Co., която е най-големият производител на електромобили в Китай.

“Да бъде доставчик на играч номер едно на китайския пазар в продължение на три години е основен фактор за Iljin,” казва Хан Бюнг-хуа, анализатор в Eugene Investment and Securities в Сеул. Пазарната стойност на компанията се увеличи четири пъти - до около 2 трлн. вона (1.8 млрд. долара) от 2015 г.

Личното състояние на Ху, което включва и дяловете на неговото семейство в други нейни подразделения, нарасна до 1.1 млрд. долара, според индекса на милиардеите на Bloomberg.

Китай се превърна в най-големия производител на електромобили в света през 2015 г., след като продажбите в страната нараснаха повече от два пъти. Продажбите в световен мащаб на автомобилите, задвижвани с алтернативни източници на енергия (NEV), се очаква да се увеличат до 11 млн. през 2025 г., в сравнение с 1.1 млн. през миналата година, а Китай ще допринесе с близо 50% към общия брой, сопред Bloomberg New Energy Finance.

От следващата година китайското правителство ще изисква NEV да съставляват 10% от всички продажби на автомобили, което пък може да означава още работа за Iljin.

Компанията строи нов завод за медно фолио, който ще увеличи производствения й капацитет с 10 000 тона годишно и ще й помогне да снабдява и други клиенти от Китай, в това число производителя на батерии Contemporary Amperex Technology Co.

Преди да се сдобие с BYD като клиент, Iljin Materials основно доставяше за южнокорейски компании, като Samsung SDI Co., която снабдява с батерии автопроизводители, сред които и Volkswagen AG и BMW AG.

Ху, който е изучавал инженерни науки в Националния университет на Сеул, създава малка леярна в двора на къщата си през 1968 г. с инвестиция от 300 000 вона (265 долара). В момента компанията има 45 подразделения и общи приходи в размер на 2.3 трлн. вона (2.04 млрд. долара).

“Ако искате да спечелите малко пари, учете за лекар или адвокат,” казва Ху по време на празненството за 50-ата годишнина на компанията през януари. “Ако обаче искате да спечелите много пари и да допринесете за развитието на страната, учете инженерни науки.”

Iljin попадна в медиите през 1989 г., когато General Electric Co. заведе дело срещу нея, за да попречи на корейската компания да използва технология за масовото производство на промишлени диаманти, която, според щатската компания, била открадната от бивш служител.

От Iljin тогава твърдяха, че GE се опитва да отстрани свои конкурент от бизнеса чрез фалшиви обвинения. Съдът отсъди в полза на GE през 1993 г. и Iljin получи 7-годишна забрана за производство на диаманти. Двете компании впоследствие сключиха лицензионно споразумение.

Ху трябваше да се яви в съда и през миналата година, след като стана ясно, че е укрил около 13 млн. долара в куха офшорна компания. Съдът постанови той да плати глоба от 700 млн. вона (622 000 долара), а според неговия адвокат, Ху не смята да обжалва.