Мисаки Харада иска да напусне работата си като рецепционистка в компания за ресторантьорски мениджмънт в Токио и да навлезе в сферата на маркетинга.

Но 24-годишната дама иска нещо повече от по-висока заплата. Следващият й работодател ще трябва да предложи условия, които да подобрят начина й на живот.

"Ако ме питате какво предпочитам - повече пари или по-гъвкаво работно време - бих избрала по-гъвкавото работно време. Искам да се омъжа скоро и да имам семейство. Искам да съм сигурна, че имам време да се грижа за децата си“, казва Харада.

На фона на това, че японското население намалява и застарява, компаниите в страната са принудени да променят начина, по които привличат кадри, предава Reuters.

В Япония има 1.62 свободни места на един човек, търсещ работа, което е най-високият недостиг на работна ръка в последните 44 години.

Безработицата възлиза на нищожните 2.4%, което е близо 25-годишно дъно, като реалните доходи, след като се има предвид инфлацията, намаляват през последните 5 години.

Гъвкавото работно време, личните придобивки като грижа за деца или дори подпомагане в плащането на наема вече са сред нещата, които освен възнаграждението имат значение за привличането на работници.

Подобни бонуси, които се срещат често в САЩ и Европа, сега тепърва навлизат в Япония, където доскоро се разчиташе на културните особености, които повеляват пълна отдаденост от страна на работниците в заманя на сигурна работа и постоянни повишения на възнаграждението.

Млада жена почина след 159 часа извънреден труд в ЯпонияЯпония получи пореден шамар, идващ да покаже, че разбиранията за труд в тази страна са меко казано неподходящи.

Автомобилният производител Toyota например създаде специални детски занимални, които работят 24 часа в подкрепа на служителите си, трудещи се на смени в централата на компанията в град Тойота.

"Японските компании стават по-гъвкави и по отношение на това къде човек се труди“, казва Тошаки Мацумото, изпълнителен директор на компанията за човешки ресурси HR Strategy.

Някои компании като Jtekt Corp, най-големият доставчик на кормилни системи в света, просто предпочетоха да изместят част от операциите си далеч от конкуренцията.

През миналата година Jtekt преряза лентата на нов център за технологично развитие в префектура Акита, северна Япония, известна повече с ориза и сакето си, отколкото с инженерни постижения.

Съоръжението, в което ще се разработват автономни технологии се намира далеч, далеч от лабораториите на другите автомобилни компании. С други думи това означава, че Jtekt няма конкуренция в набирането на висококвалифициран персонал в региона.

Засега компанията, която е ключов доставчик на Toyota Motor Corp, е назначила около 20 инженери, като планира да удвои работната си сила до края на тази година.

"В големите градове е трудно да разпространиш обява за работа, тъй като се конкурираме с много компании за едни и същи таланти“, казва Фуками Имай, представител на новото съоръжение на Jtekt.

ОТ Denso Corp, друг доставчик на Toyota, предприемат обратния подход, местейки част от своята автономна програма в Токио, тъй като е по-атрактивна локация от тяхната централа в Нагоя.

"Някои компании предлагат безплатна храна или субсидиран наем на работниците, за да могат да съкратят времето за придвижване. Някои компании дори предлагат консултации и специална почивка за двойки, които се опитват да имат деца“, казва Мацумото.

Японското населени в трудоспособна възараст достига своя пик от 87 млн. души през 1995 година. Според настоящите прогнози броят им ще падне до 45 млн. души през 2065 година. Бизнесът не успява да отговори навреме на демографските процеси в страната.

Големият секс проблем на Япония достигна 67-годишно дъно Японската криза по отношение на раждаемостта не е ново явление

Компанията Toyobo Co Ltd иска да разшири производството си на синтетични влакна, но не може да намери достатъчно персонал за това.

Хвърлянето на пари обаче не решава проблемите с недостига на служители, като компаниите започват да прилагат най-различни тактики, за да накарат работниците си да не напускат.

„Новият работодател ми плаща повече, но работното време е ужасно“, казва 42-годишният Дайсуке Окамото, счетоводител, който е напуснал работа в сферата на реклмата, за да заеме позиция в компания за потребителски стоки.

"Първоначално съжалявах доста. Сега обаче компанията ми дава по-гъвкаво работно време и свобода да работя от вкъщи, така, че вече се чувствам по-добре“, казва Окамото.

„Не става дума само за парите вече. Те искат да работят в позитивна работна обстановка с добри колеги“, казва Цуйоши Сасо, мениджър в Interworks, уебсайт за работни позиции в сферата на производството.

Чуждестранните работници могат да помогнат за решаване на част от проблема, но понастоящем те заемат дял от едва 2% от пазара на труда, като компаниите ги наемат по-скоро за нискоквалифицирана работа, необходима в сектори като земеделието.

Правителството посочва, че ще създаде нови категории за чуждестранни неквалифицирани работници, но ще отпусне малък брой подобни визи.

Ще решат ли роботите един от най-големите японски проблеми?Роботиката в Япония се движи от нуждите на пазара.

Доставчиците на Mazda Motor Corp, които обикновено работят независимо, са постигнали обединение с цел разработването на изкуствен интелект, които да премахне нуждата от човешка работна ръка в производството.

"Целта ни е да създадем производство без хора, което може да оперира 24 часа в денонощието, 365 дни в годината“, казва Масато Уно, президент на Hiroshima Manufacturing Engineering Association – консорциум на доставчици на Mazda и IT компании.

"Очакваме това да реши проблемите с продуктивността и недостига на работна ръка“, добавя той.