Когато преди около десетилетие Тетсуя Саванобори завършва училище, решава да започне собствен бизнес. Той отваря ресторант в Япония, следвайки примера на баба си и дядо си. Едва година по-късно, той се отказва от тази дейност.

„Осъзнах, че е много трудно“, казва Саванобори пред CNBC. С редки почивки и работа средно по 16 часа на ден, той признава, че е започнал да се чувства изтощен, което го накарало да се откаже от тази идея.

„В наши дни, особено в ресторантьорската индустрия, има сериозен недостиг на работна ръка, тъй като хората гледат да избягват тези позиции, при които се полага рутинен, репетативен труд“, казва Саванобори. „Много е трудно за хората, тъй като се очаква да работят на дълги смени от 12 часа, а има и хора, които работят по 15 часа на ден“, посочва той.

Ситуацията става все по-трудна, тъй като Япония страда от застаряване на населението, което поставя хората в работоспособна възраст под все по-голям натиск.

Дългите часове в офиса, често разглеждани като признак за добре свършена работа, са социална норма в Япония. След края на Втората световна война страната провокира внушителен икономически растеж, издигайки се до днешното ниво, а именно третата най-голяма икономика в света.

През деветдесетте години на миналия век икономическият ръст на Япония започва да се забавя, но не и дългите работни дни. Проблемът с японското възприятие, че човек е длъжен да работи до пълно изтощение, е толкова сериозен, че е издигнат на правителствено ниво и се прилагат най-различни мерки за вразумяване на обществото.

Така или иначе, недостигът на работна ръка провокира премиерът на страната Шиндзо Абе да призове за създаването на програми за привличане на висококвалифицирани чужденци. На фона на тези призиви, много индустрии в страната започнаха да разчитат на навлизащата автоматизация.

Зората на роботите

След като Тетсуя Саванобори не успява да се задържи в ресторантьорския бизнес, решава да се пренасочи към роботиката.

Понастоящем той е президент на Connected Robotics - стартъп, подкрепен от японската група за рискови инвестиции 500 Startups.

Компанията планира да продава роботи, които могат да помогнат на ресторантьорите в приготвянето на популярната местна бърза закуска, носеща името Takoyaki – тестени топки, пълни с кайма от октопод. По думите на Саванобори, роботите могат да смесват състваките и поставят тестените изделия на скара, наглеждайки ги докато станат готови.

Въпреки че роботът не прави готвенето по-бързо, японският предприемач посочва, че машината би била полезна за готвачите, тъй като няма да им се налага да висят постоянно пред котлона.

Саванобори смята да разработи друг вид роботи, които да помагат в приготвянето на други японски ястия, както и такива, които да мият мръсните чинии.

Роботите могат да бъдат особено полезни и когато става дума за гледане на възрастни хора. До 2025 година, Япония ще се изправи пред недостиг на медицински сестри в размер на 380 хил. души, по изчисления на Japan Times.

Грижата за нарастващия брой възрастни японци може да се окаже голямо предизвикателство, смята и Саванобори.

Поради това вече има стъпки в посока разработка на роботи, които да снемат този товар от плещите на задъхващия се трудов пазар.

Например местната медия The Asahi Shimbun съобщава, че в началото на тази година в партньорство между Университетската болница на Нагоя и Toyota Industries са били създадени роботи, които могат да пренасят медикаменти из болницата. Това намалява ангажиментите на медицинските сестри откакто някои от тези машини биват използвани по време на нощните дежурства.

Друг пример е роботът Palro. Машината е проектирана да дава кратки напътствия на обитателите на старческите домове, като дори може да завърже базов разговор.

Друг робот на име Paro пък може да помага на пациентите с деменция или Алцхаймер. Машината на име Robear пък има способността да повдига пациентите от леглото, така, че да седнат в инвалидна количка или да се изправят на два крака.

Засега обаче, най-популярният робот в Япония е творението на SoftBank на име Pepper. Според сайта на компанията, около 2 хил. броя от робота вече се използват във физически магазини в помощ на потребителите.

Промяна в отношението

Въпреки, че голяма част от горепосочените иновации са създадени поради изискванията на местния пазар на труда, увеличаващият се брой стартъпи показва и промяна в отношението към този вид бизнес в Япония.

Така например Seven Dreamers Laboratories - компания, която премести централата си от Силициевата долина в Япония, разработва робот, който може да сгъва пране.

„През 2011 година имаше голяма разлика между японския стартъп пазар и този в Силициевата долина“, казва Шин Шакане, основател на компанията и нейн изпълнителен директор. „Но днес нещата са коренно различни в Япония“, добавя той.

По думите му, в близкото минало големите японски корпорации са предпочитали сами да разработват иновативни продукти. В един момент обаче са осъзнали, че това не е толкова лесна работа и са поели нов курс към партньорство с по-малки стартъпи и фирми, които да разработват конкретни иновативни продукти за тях.