Китай продължава да купува ирански петрол, въпреки връщането на санкциите върху експорта на ислямската република от страна на Съединените щати. Китайските купувачи вече използват танкерите на иранската държавна корабна компания National Iranian Tanker Co (NITC), за да превозват товарите до Поднебесната империя, съобщава Reuters.

Това е доказателство, че Китай вероятно ще запази позицията си на най-големия вносител на ирански петрол, въпреки оттеглянето на САЩ от споразумението за ядрената програма на Техеран. От 7 август тази година влезе в сила първият "кръг" от санкции, които имат за цел да изолират иранските петролни компании от световните пазари и американската финансова система, както и да ограничат влиянието им в Близкия изток. Забраната за износ на петрол от страната, наложена от Вашингтон, вероятно ще влезе в сила през ноември.

Застрахователните компании, много от които са базирани в САЩ или Европейския съюз, започнаха да свиват експозицията си към иранския бизнес, за да могат да избегнат ударите на санкциите. Китай обаче се противопостави на всякакви едностранни решения и заяви, че има намерение да запази търговските си взаимоотношения с Техеран.

Reuters цитира анонимни източници, близки до Пекин, според които големите китайски рафинерии, като Zhuhai Zhenrong и Sinopec, са активирали специалните клази в договорите си с иранските доставчици, които им позволяват да използват танкерите на NITC. Цените в дългосрочните договори за доставка също са променени и вече ще се изчисляват с включена доставка и застраховка до китайските пристанища, като грижата за транспорта се поема изцяло от иранската страна.

Към края на месец юли всичките 17 танкера, които превозват петрол от Иран до Китай, оперират под флага на National Iranian Tanker Co. За сравнение, през юни 8 от общо 19 танкера са били собственост на китайски превозвачи.

През последния месец доставките от ислямската република за Китай достигат общо 23.8 милиона барела, или около 767 000 барела дневно. През юни те са били в обем от 19.8 милиона барела, или по 660 000 на ден. През 2017 Китай е внасял средно по 623 000 барела ирански петрол дневно.

Засега от Sinopec и останалите китайски петролни компании отказват официален коментар по темата за смяната на танкерите, пише още Reuters. Агенцията обаче припомня, че подобна система е използвана и в периода от 2012 до 2016 година, отново с цел да бъдат заобиколени санкциите, наложени от западните държави, тъй като те възпрепятстват застраховането на товарите.

Не е много ясно обаче как Иран може да ги застрахова и да гарантира евентуалните обезщетения, имайки предвид, че става въпрос за товари на стойност от 1.5 милиарда долара месечно.