Tesla все още иска да продава бъдещето. Инвеститорите просто искат сметката
Tesla ще обяви финансовите си резултати за тримесечието в сряда след рекордни доставки, като анализаторите следят маржовете, паричния поток и дали растежът се запазва под натиска
&format=webp)
Tesla може и да твърди, че бъдещето е автономно, но инвеститорите все още искат ясна посока. Когато компанията представи резултатите си за третото тримесечие в сряда след затварянето на борсите, вниманието ще бъде насочено към това дали „историческият“ рекорден обем на производство, за който Илон Мъск говори, се превръща в по-добри маржове, парични потоци и устойчива реална търговия.
Компанията се движи по две сюжетни линии. Първата е добре позната – обеми, мащаб, фабричен капацитет. Втората е по-амбициозна – роботаксита, хуманоидни роботи, монетизация на софтуер и разрастващ се енергиен бизнес. Но големите истории не изтриват факта, че маржовете на Tesla са под натиск, търсенето е стимулирано от временни данъчни облекчения, а оценките на акциите вече предполагат бъдещи успехи, пише Quartz.
Анализаторите очакват приходи около 26 млрд. долара и печалба на акция между 0,53 и 0,55 долара – по-ниска от миналогодишната, въпреки нарасналите обеми.
Истинският въпрос е дали Tesla показва подобрение на продажбите на електромобили. При свиващи се регулаторни кредити, растящи разходи за труд и материали и ограничена ценова мощ, компанията трябва да покаже как ще поддържа рентабилността си.
Свободният паричен поток също ще е ключов. Очакванията са около 1,1–1,3 млрд. долара за тримесечието – далеч под 2,7 млрд. долара година по-рано. Ако паричните постъпления изостанат от маржовете, инвеститорите може да го приемат като признак за намаляваща ефективност, а не само за временно увеличени инвестиции.
Рекордни доставки, но несигурност остава
Tesla е доставила 497 099 електромобила през третото тримесечие – най-високият резултат в историята си – и инсталира 12,5 GWh енергийни батерии, двойно повече спрямо миналата година.
Но голяма част от ръста в САЩ идва от изпреварващи покупки преди изтичането на федералния данъчен кредит от 7 500 долара – ефект на „придърпано търсене“, а не устойчив растеж.
В Европа конкуренцията и ценовият натиск остават проблем, а в Китай Tesla се стабилизира, но без пълно възстановяване.
Мъск продължава да насочва вниманието към „физическия AI“ - роботаксита, робота Optimus, фабрики, които „мислят“, и енергийни системи, интегрирани със софтуер. Но инвеститорите ще искат конкретика: приходи от платени абонаменти за автономно шофиране (FSD), отложени приходи от софтуерни ъпдейти и данни от пилотните програми за мобилност.
Средната прогноза на Уолстрийт е умерена. Средната целева цена на акциите е около 364 долара и рейтинг „задръж“.
Wedbush Securities поддържа оптимистичната оценка от 600 долара, като анализаторът Даниел Айвс твърди, че автономията и роботиката могат сами по себе си да добавят трилион долара пазарна стойност. Barclays е по-предпазлива, повишавайки таргета си до 350 долара, но с коментар, че „основите все още не догонват историята“.
„Tesla навлиза в отчетите си с две противоречиви истории – ускоряващ се наратив за автономия и изкуствен интелект, но отслабващи фундаментални показатели“, отбелязва анализаторът Дан Леви.
Мъск все още не може да превърне Cybertruck в масов продукт – продадени са едва около 5 400 бройки за тримесечието, спад от 63% на годишна база. По-евтините версии на Model 3 и Y се приемат хладно: те по-скоро компенсират загубата на данъчен кредит, отколкото предлагат истински достъпна иновация.
Ярката точка остава енергийният бизнес. Разгръщането на Megapack системите в Калифорния и Шанхай постави рекорд, но Tesla все още не разкрива точните маржове по проекти. Инвеститорите ще търсят повече прозрачност за рентабилността и по региони.
Големият залог
В дългосрочен план Мъск поставя всичко на една карта: автономното шофиране и роботиката.
„Автономията е историята“, каза той миналото тримесечие, обещавайки автономно такси-услуга в половината от САЩ до края на годината и реален финансов ефект до 2026 г. Но без яснота за регулации, безопасност и монетизация, тези обещания остават визия, не бизнес модел.
На 9 октомври американската Национална администрация за безопасност на движението започна ново разследване на почти 2,9 млн. електромобила Tesla заради поведението на FSD системата – напомняне, че автономията зависи толкова от политика, колкото и от алгоритъм.
На 6 ноември акционерите ще гласуват спорния компенсационен план на Мъск за 1 трилион долара, който консултантската компания ISS препоръча да бъде отхвърлен.
Въпреки това Tesla продължава да се търгува с премиум оценка – с P/E около 170 и 16,7% ръст от началото на годината – което оставя малко място за грешки.
Както отбеляза един анализатор:
„Дори бъдещето да е автономно, сметката, както винаги, идва под формата на маржове и парични потоци.“