Малки цели – милиарди бонуси: Космическата заплата на Мъск е гарантирана и без полет до Марс
Анализ на експерти по възнаграждения на мениджъри, роботика и автономно шофиране, показва, че той може да получи над 50 млрд. долара без да се налага да прави революция в продуктите или бизнеса на Tesla
&format=webp)
Когато през септември бордът на директорите на Tesla предложи на Илон Мъск най-голямата заплата за изпълнителен директор в историята на корпорацията, инвеститорите получиха уверения, че той първо ще трябва да постигне нещо от „мащаба на полета до Марс“, за да спечели 878 млрд. долара в акции на Tesla за 10 години.
В предложението на борда се казваше, че Мъск ще трябва да „преобрази напълно Tesla и обществото, както го познаваме“ в областта на роботиката и автономното шофиране, както и по отношение на стойността на акциите и печалбите.
Беше казано, че Мъск ще получи „0“, освен ако не постигне тези „невероятно амбициозни“ цели.
Въпреки това обаче, анализ на Reuters, направен от редица експерти по възнаграждения на мениджърите, оценките на компаниите, роботиката и тенденциите в автомобилната индустрия, включително автономното шофиране, Мъск може да спечели милиарди долари и без да постигне повечето от тези цели.
Според анализа, той би могъл да достигне заплата от над 50 милиарда долара само с няколко от по-лесните цели на борда, които не биха революционизирали продуктите или бизнеса на Tesla.
Дори постигането само на две от най-лесните цели, заедно с умерено нарастване на акциите, би донесло на Мъск 26 милиарда долара, което е повече от общата доживотна заплата на следващите 8 най-добре платени изпълнителни директори, група, в която влизат Марк Зъкърбърг от Meta, съоснователят на Oracle Лари Елисън, Тим Кук от Apple и Дженсън Хуанг от Nvidia, според анализа за Reuters, изготвен от изследователската компания Equilar.
Според четирима автомобилни експерти, целите за продажбите на автомобили са изключително лесни за постигане.
Ако Tesla продаде средно 1,2 млн. автомобила годишно през следващото десетилетие, Мъск ще спечели 8,2 млрд. долара в акции, ако пазарната стойност нарасне от 1,4 трилиона долара днес до 2 трилиона долара през 2035 г., което е значително под дългосрочния среден пазарен растеж. Това е с половин милион автомобила по-малко годишно отколкото Tesla е продала през 2024 г.
Във вторник Tesla представи по-евтини версии на най-продавания си SUV Model Y и седан Model 3, за да обърне спада в продажбите.
Три други цели за разработване на продукти са формулирани с неясен език, който би могъл да осигури на Мъск солидни изплащания, без да увеличи значително печалбата, според шестима експерти в роботиката или автономното шофиране, които прегледаха целите на Мъск за Reuters.
Говорител на борда на Tesla заяви: „Предложеното възнаграждение всъщност е на стойност 0 за нашия главен изпълнителен директор, освен ако и докато акционерите не видят, че стойността на компанията почти се е удвоила и е постигнат оперативен етап.“
Предложението на борда за възнаграждение изисква Мъск да остане изпълнителен директор на Tesla за най-малко седем години и половина, за да получи компенсация под формата на акции. Той обаче ще получи правата на глас, свързани с бонуси под формата на акции, веднага щом ги спечели. Самият Мъск заяви миналия месец в социалната си платформа X, че пакетът „не е за „компенсация“, а да имам достатъчно влияние върху Tesla, за да гарантирам безопасността, ако произведем милиони роботи“.
В предложението си бордът заяви, че Мъск е „мотивиран от нещо повече от конвенционалните форми на компенсация“.
Самоуправляеми автомобили, роботаксита и роботи
Всяка цел носи на Мъск 1% от акциите на Tesla, ако той достигне и оценъчни показатели между 2 трилиона и 8,5 трилиона долара.
Една от целите изисква 10 милиона абонамента за софтуера Full Self-Driving (FSD), който понастоящем не може да се управлява сам без човешка намеса.
Американската Национална администрация за безопасност на движението по магистралите обяви в четвъртък, че започва разследване на 2,88 милиона автомобила Tesla, оборудвани с FSD, по повод над 50 сигнала за нарушения на безопасността на движението и серия от катастрофи.
Целта на Мъск за производителност не съдържа изискване Tesla да направи FSD напълно автономна, а изисква само „усъвършенствана система за шофиране“.
Това е „измислен термин“ без стандартна дефиниция в индустрията, заявява Уилям Уидън, професор по право в Университета на Маями, специализирал в автономното шофиране. Експертите казват, че целта за абонамента може лесно да бъде постигната чрез понижаване на цената, която в момента е 8000 долара авансово или 99 долара на месец. Водещият конкурент на Tesla в областта на електромобилите, китайската BYD, вече предлага подобна система безплатно.
„Ако бях личен адвокат на Мъск по трудовоправни въпроси, бих харесал тези дефиниции“, заяви Матю Уансли, професор в Нюйоркския университет „Кардозо“, който се специализира в автономното шофиране.
Друга цел изисква един милион роботизирани таксита в търговска експлоатация и уточнява, че автомобилите трябва да са „без шофьор в превозното средство“. Това е потенциално по-ограничаващо определение, но четирима експерти по автономни превозни средства заявяват, че то може да се тълкува така, че да позволява на хората да управляват превозните средства дистанционно или от мястото на пътника – както прави Tesla в момента в първия си малък мащабен тест с роботизирани таксита в Остин, Тексас.
Договорът за наемане на Мъск също поставя цел от един милион робота, което явно е препратка към хуманоидните роботи Optimus, които той отдавна обещава. Но целта не уточнява „хуманоидни“ и може да се тълкува широко, заявиха двама експерти в областта на роботиката. Тя дефинира „бот“ като „всеки робот или друг физически продукт с мобилност, използващ изкуствен интелект“.
„Това е напълно неясна формулировка“, каза Кристиан Роксет, анализатор в пазарната изследователска компания Humanoid.guide, специализирана в роботика и изкуствен интелект. Инвеститорите очакват хуманоиден робот, уточнява той.
Скромни цели, космически възнаграждения
Постигането на две произволни продуктови цели в рамките на десетилетие, заедно с оценка от 2,5 трилиона долара, носи на Мъск 26,4 милиарда долара в акции. Постигането на три цели и оценка от 3 трилиона долара му носи 54,6 милиарда долара.
Това означава, че може да спечели тези суми, без да достави безпилотните Tesla, емблематичния продукт, който обещава от десетилетие.
Джин Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management, инвеститор в Tesla, заяви, че въпреки неясния език в договора за изпълнение, инвеститорите в крайна сметка ще го държат отговорен за доставката на трансформационни продукти.
„Ако хората започнат да подозират, че има нещо нередно, той ще има проблеми“, казва Мънстър.
В предложението си за заплащане бордът обяви Мъск за единствения човек, способен да превърне Tesla в гигант в изкуствения интелект. Добави, че по време на преговорите той е повдигнал въпроса за „приоритизиране на други начинания“, ако не се споразумеят за възнаграждението.
Експерти по корпоративно управление смятата, че бордът поема огромен риск, като толкова изрично залага бъдещето си на един лидер.
Уей Дзян, заместник-декан на бизнес училището на университета Емори, заяви, че бордът на Tesla е предоставил на Мъск „монопол“ върху най-високата длъжност. Доброто корпоративно управление изисква приемане на „конкурентен и динамичен пазар за главни изпълнителни директори“, допълва експертът.
Трудната част: печалбите
Най-трудните цели на Мъск са тези, свързани с печалбата като показател, който не подлежи на интерпретация.
Директорите са поставили осем цели за печалба между 50 и 400 милиарда долара в сравнение с печалбата за 2024 г. от 16,6 милиарда долара.
Бизнесът с електромобили, който съставлява почти всички приходи, се влошава, като остаряващите модели се сблъскват с ожесточена конкуренция. Единственият й по-нов модел, Cybertruck, се провали.
Начинът, по който е структурирано възнаграждението на Мъск, обаче позволява огромни изплащания, без да се постига никаква цел за печалба. Всяка такава, съчетана с увеличение на пазарната стойност, предлага същото изплащане от 1% от акциите. Така Мъск получава същото възнаграждение за постигане на относително лесни цели за продажби на автомобили и абонаменти за FSD, както и за петкратно увеличение на печалбите до 80 млрд. долара.
Целите на борда за оценка може да се окажат много по-лесни за постигане от целите за печалба.
Стойността на Tesla може да достигне 2 трилиона долара, например, ако акциите нараснат само със скромните 6,4% годишно през десетилетието след одобрението на пакета за възнаграждения от борда на 3 септември. Това е по-бавен растеж от средния годишен на S&P 500 от 8,5% през последните 30 години и по-малко от половината от средния растеж на Nasdaq от 13,2%.
Сет Голдщайн, анализатор от Morningstar, който следи Tesla, смята, че оценката на компанията може лесно да достигне 3 трилиона долара или повече за десетилетие при средна пазарна производителност. Той обаче посочва, че стойността на Tesla вече се основава до голяма степен на „бъдещи продукти, които днес не съществуват“.
„Ще трябва да започнем да виждаме реални продукти“, казва той относно възможността Мъск да претендира за най-големите възнаграждения, предлагани от борда на Tesla.
Кевин Мърфи, професор по финанси в Университета на Южна Калифорния и експерт-свидетел за Tesla в защита на възнаграждението на Мъск за 2018 г., признава, че целите за продажби на автомобили и оценка от 2 трилиона долара не са „много преувеличени“, но постигането им няма да успокои акционерите.
Нито „няколко милиарда“ за по-ниски цели ще имат голямо значение за Мъск, който се интересува повече от исторически технологични постижения, допълва Мърфи. Акционерите според него са се фокусирали върху най-трудните цели и най-големите възнаграждения, защото вярват, че Мъск – и само Мъск – може да ги постигне, и допълва:
„Струва ли си? Акционерите изглежда мислят, че да.“