Преди и след ремонт: как изглеждат виадуктите у нас (снимки)
Ремонтираме сега, за да не се наложи след 3-4 години да затворим стари участъци от автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“, заяви председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов.
Той провери напредъка при ремонта на виадукта „Коренишки дол“ при 36-ти км на АМ „Хемус“ и на съоръжението при тунел „Витиня“. И двете не са обновявани повече от 30 години.
На „Коренишки дол“ - при км 36, в момента се ремонтират четири от предвидените за обновяване общо 6 носещи колони на съоръжението в посока София. Виадуктът е с дължина 481 м и височина 90 метра. В експлоатация е от 1986 г.
Колоните на 36 км преди ремонта
Колоните на 36 км след ремонта
Прогнозната стойност на ремонта на стълбовете на виадукта „Коренишки дол“ е около 25 млн. лв. Пътноподдържащото дружество е максимално мобилизирано да изпълни предвидени дейности във възможно най-кратък срок. Работи се ежедневно на две смени през светлата част от деня.
През нощта строителни дейности не се извършват, тъй като работниците са на много голяма височина от 90 метра, а не в затворено помещение. Не може да рискуваме живота и здравето на хората, а и не всичко може да бъде направено на изкуствено осветление, категоричен е инж. Глосов.
До завършването на ремонтните дейности трафикът на леките и лекотоварни автомобили ще продължи да преминава двупосочно в платното за Варна. Осигурени са по една лента за Варна и една за София.
Работници на 36 км
Виадуктът при тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“ е с дължина 225 м. В експлоатация е от 1984 г. Ремонтира се съоръжението в платното за София, което е при входа на тръбата за София. Платното за Варна на същото съоръжение беше ремонтирано през миналата година. Възстановени са всички носещи стълбове на виадукта.
Строително-монтажните работи по конструкцията на пътното платно продължават със саниране на пътната плоча, тротоарните конзоли и фугите на съоръжението. Индикативната стойност на строително-монтажните работи е 8 млн. лв. До завършването им лекият трафик е пренасочен двупосочно в платното за Варна.
Инж. Глосов съобщи, че в момента се ремонтират 5 от 17-те съоръжения, които се нуждаят от възстановителни дейности на автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“. Три от тях са на „Хемус“ - виадуктът „Потоп“ при 19-ти км, „Коренишки дол“, както и при 33-ти км - преди тунел „Витиня“. На АМ „Тракия“ се работи на две съоръжения - при км 20 /най-високият виадукт на „Тракия“/ и при км 37, което беше компрометирано след преливането на общински язовир при Ихтиман.
Ремонт на 33 км
Предстои на АМ „Хемус“ да се ремонтират съоръжението при 37-ми км и виадуктът „Разлив“ при км 51. Отделно вече се работи и на неремонтираната тръба за София на тунел „Витиня“. В момента движението в нея е ограничено заради строителните дейности на виадукта, който е непосредствено преди тунела.
На АМ „Тракия“, в резултат на направената добра организация на работа и техническа възможност, има възможност да започне и ремонтът на още три съоръжения.
Затруднения в трафика ще има, но тези ремонти трябва да се направят, за да пътуваме безопасно, категоричен е инж. Глосов. Той апелира по-младите шофьори да бъдат дисциплинирани и коректни, да спазват правилата за движение и да не използват аварийната лента за по-бързо предвижване. Тя е за спиране в случай на авария и за специализираните автомобили, които трябва да окажат помощ при нужда, каза още председателят на УС на АПИ.
По време на ремонтните дейности по АМ „Хемус“ движението на тежкотоварните камиони над 12 тона е ограничено в отсечката от 30-ти до 47-ми километър. Те се отклоняват при 30-ти км от пътен възел „Витинска река“ по път I-1 София – Ботевград и път II-17 Околовръстен път на Ботевград, след което се връщат обратно на АМ „Хемус“ при 47-ми км при пътен възел „Ботевград“ и обратно.
Като алтернативен маршрут за тежкотоварните автомобили може да се използва път II-16 София-Своге-Мездра през Искърското дефиле.