Най-голямата хранителна компания в света Nestle се присъединява към модерните тенденции на персонализираните хранителни режими, като включва в арсенала си изкуствен интелект, ДНК тестове и еуфорията около "постването" на храна в Instagram.

Пилотният проект на хранителния гигант се осъществява в Япония и е насочен към потребителите, които искат да подобрят здравните си показатели и да живеят по-дълго, пише Bloomberg.

Програмата се нарича Nestle Wellness Ambassador и в нея вече участват около 100 000 души, които периодично изпращат снимки на това, което консумират, а в замяна получават съвети за това как да променят начина си на живот и какви хранителни добавки да използват.

Цената на абонамента може да достигне до 600 долара годишно, ако в него се включат и специалните капсули, които компанията предлага на клиентите си. С тях те могат да си приготвят богати на витамини напитки и други полезни закуски.

Nestle предага и специален домашен комплект, с който всеки може да си направи кръвен тест и ДНК анализ, за да разбере доколко е уязвим от най-често срещаните заболявания, като диабет и повишени нива на холестерол.

Програмата Nestle Wellness Ambassador е част от мащабните промени в стратегията на 152-годишната швейцарска компания. По-рано тази година тя се раздели с американското си подразделение за производство на захарни изделия заради намаляващото търсене на сладки изкушения.

Nestle направи мащабни инвестиции, насочени към модерните тенденции на здравословното хранене, включително покупката на производителя на вегетариански храни Sweet Earth Foods и услугата за доставка на храна по домовете Freshly.

През март компанията придоби и канадския производител на хранителни добавки Atrium Innovations за сумата от 2.3 милиарда долара, което бе най-голямата сделка в този сегмент за последното десетилетие.

Всички тези вложения не идват от нищото, а са резултат от повишаващия си интерес към т. нар. "нутрицевтични" продукти. Това са хранителни вещества, които обаче се предлагат под формата на здравословни добавки и дори с лечебна цел.

Все по-голяма част от потребителите обръщат внимание на хранителния си режим и изпитват недоверие към масовите пакетирани храни, които се продават по магазините.

Някои диетолози обаче са скептично настроени по отношение на ползата от подобни персонализирани хранителни планове, каквито предлага Nestle Wellness Ambassador. Според тях ефектът е по-скоро психологически, отколкото медицински и в крайна сметка целият този бизнес модел се базира на предположението, че ако човек приема нещо, за което вярва, че ще го накара да се чувства по-добре, той най-вероятно наистина ще се почувства по-добре.

Една от първите компании, които предложиха подобна персонализирана услуга на своите клиенти, беше Campbell Soup. През 2016 г. тя инвестира 32 милиона долара в базирания в Сан Франциско стартъп Habit, който използваше именно ДНК тестове и кръвни проби, за да определи най-подходящата диета за потребителя.

От Big Food пък залагат на изкуствения интелект и генетиката, за да открият моделите, които определят хранителните навици на хората.

"Търсенето на здравословни храни и персонализирани диети се повишава, защото живеем във все по-хедонистичен свят, който е центриран около нашата собствена личност", смята диетологът Питър Джоунс от канадския университет Манитоба, цитиран от Bloomberg.

По думите му тази тенденция ще се затвърждава все повече с времето, а масовите диети, които се базират на подхода "един размер за всички", ще останат в миналото.