Тази сгъваема сламка набра близо 2 млн. долара в Kickstarter
Доста преди по света да се появи тенденцията за забрана на пластмасовите сламки, Ема Коен тръгва на мисия, целяща да отърве света от този вреден за околната среда продукт.
Още като дете тя показвала интерес към защитата на природата. Като студент в University of California, Santa Barbara в началото на новия век, Коен станала активистка, бореща се против пластмасата, настоявайки за забрана на торбичките за еднократна употреба.
Пътуване до Тайланд след дипломирането засилило желанието ѝ да направи нещо полезно за природата. „Ходех по красивите плажове там и събирах изхвърлени пластмасови сламки. Правех го ден след ден”, казва тя, цитирана от CNN.
След като се завърнала у дома, Коен започнала работа като специалист устойчивост в Los Alamos National Laboratory в Ню Мексико.
Няколко години по-късно, през 2017 г., тя среща Майлс Пепър, кинематограф, който споделял нейното мнение за вредния ефект на продуктите за еднократна употреба върху природата.
Пепър имал идея, която може да помогне: сгъваема сламка за многократна употреба. Двамата решили да обединят сили върху идеята.
Коен прекарвала време след работа и през уикендите, за да прави маркетингови и продуктови проучвания, докато Пепър се концентрирал върху дизайна на прототипа.
„Действително исках да помогна за да направим неговата идея реалност”, казва тя.
През декември Коен напуска работата си, за да отдаде цялото си време на идеията. В период от няколко месеца Коен и Пепър инвестират малко над 30 хил. долара (част от парите идват от родителите на Пепър) в идеята си.
През януари те вече имали готов прототип – сгъваема метална сламка, вървяща заедно с кутийка за съхранение, която може да се побере в джоба или на ключодържателя на потребителите.
Сламката е изработена от неръждаема стомана отвън и от силикон отвътре, което я прави пригодна за миялни машини.
Кутийката за съхранение е произведена с помощта на 3D принтер. Двамата основават малка производствена мощност в Лос Анджелис, където планират да правят продукта си.
Сламката е тествана с над 200 потребители, като получава предимно позитивни реакции. Това дало на двамата предприемачи им дава увереност, че са на прав път.
Коен и Пепър решили да нарекат сламката Final Straw.
“Нуждаехме се от име, което е умно, готино и лесно за запомняне. Искахме име, което да накара хората да мислят за влиянието им върху околната среда, да използват предупреждението, за да имат информирано поведение”, казва Коен.
Двамата подават документи за патентоване на търговската марка през месец февруари. От средата на април Коен, която сега е на 32 години и Пепър, който е на 23 години, стартират и краудфъндинг кампания в платформата Kickstarter с цел набирането на 12 500 долара.
За едва 50 часа двамата набрали 200 хил. долара. „Беше лудост колко много хора ни подкрепиха за толкова кратко време. Това ме разплака”, казва Коен.
Когато кампанията достигнала крайния си срок през месец май, FinalStraw вече била набрала сумата от 1.89 млн. долара от над 38 хил. потребители на платформата.
„Ако кампанията ни бе стартирала 6 месеца по-рано, не мисля, че щеше да е толкова успешна”, смята тя.
През миналия октомври Коен наглася Google Alert да реагира на „пластмасова сламка”.
„Имах една или две аларми (за наличие на посочената дума) през Октомври, Ноември и Декември. Но през март скочиха на 8, 15 през април и над 20 сега”, казва тя.
По думите ѝ, това е така, защото много корпорации в последно време обявиха, че ще премахнат пласмасовите сламки с цел защита на околната среда.
Големи компании като Starbucks и McDonald’s планират да премахнат сламките.
Брандове като Carlsberg пък обявиха, че планират замяната на пластмасовите опаковки с алтернативи, изработени от други материали. Отделно САЩ планира да елиминира пластмасовите торбички до няколко години.
„Вълнуващо е да виждаме това”, казва Коен.
Към днешна дата FinalStraw има над 150 хил. предварителни поръчки.
Коен очаква да доставят тези поръчки през ноември, като през 2019 година сламката ще бъда достъпна и по магазините.
Сламките понастоящем се произвеждат в Китай. Коен посочва, че иска да ги прави в САЩ, но „беше твърде скъпо”.
Оказва се, че скоро след като сламката станала популярна, на пазара се появили доста имитации, но засега големите търговски вергиги уверяват Коен, че искат да продават оригиналния продукт.