Ерик Шмид - бившият изпълнителен директор на Google и изпълнителен председател на компанията-майка Alphabet, направи повече от интересна прогноза.

Според него, през следващото десетилетие интернет ще съществува под две форми - едната ще бъде водена от САЩ, а другата от Китай.

Шмид сподели прогнозата си по време на частно събитие в Сан Франциско, организирано от инвестиционната компания Village Global VC. Партньори с ограничена отговорност в компанията са имена, като Шмид, Джеф Безос, Бил Гейтс и Даян Грийн.

По време на събитието икономистът Тайлър Коуен задава въпроса дали има шанс интернет да се фрагментира през идните години.

„Мисля, че най-вероятният сценарий сега е не точно разделяне, по-скоро раздвоение на интернет, воден от Китай и такъв, който не е китайски, воден от Америка”, отвръща Шмид.

По думите му, броят на компаниите в Китай, услугите, които са изградили, и състоянието, което са натрупали, са „феноменални”.

„Китайският интернет заема по-висок процент от БВП на Китай, който е голяма цифра, спрямо същия процент в САЩ, който също е голяма цифра”, казва Шмид.

Според него, Китай няма никакво намерение да оставя интернет в ръцете на САЩ, като глобализацията означава, че всеки може да играе играта. Той очаква да станем свидетели на чудесни услуги, които ще произлязат от Китай, което обаче би било опасно, тъй като тези услуги и продукти ще бъдат създавани в среда, характеризираща се с цензура и контрол.

„Вижте начина, по който инициативата „Един пояс – един път” работи в около 60 държави – това е перфектна възможност тези страни да започнат да взимат инфраструктурата, която Китай има, в замяна на загуба на част от свободата си”, казва Шмид.

Защо евентуалното завръщане на Google в Китай разпали критиците?Google планира завръщане на китайския пазар


Прогнозите на Шмид идват на фона на опитите на неговия наследник на поста изпълнителен директор на Google Сундар Пичай да навлезе на китайския пазар.

За целта компанията работи по Project Dragonfly – цензурирана версия на търсачката си, която да бъде одобрена от китайските власти.

С други думи, търсачката ще филтрира неудобни за власите в Китай новини и събития.

През последните седмици стотици служители на Google настояваха за повече прозрачност, подписвайки петиция, че плановете на компанията „предизвикват морални и етични проблеми”.

Пичай коментира, че Google са отворени да навлязат на китайския пазар, но засега не са близо до реализирането на тези планове.