Три неща, които трябва да знаем, когато банкираме с робот
Технологичните маниаци вече са влюбени в изкуствения интелект (ИИ). Скоро почти всички индустрии ще започнат да се възползват от възможностите, които крие новата технология.
Голяма част от компаниите понастоящем ползват ИИ за IT цели. Очаква се дори повече предприятия да започнат да разчитат на технологията до 2020 г.
Във финансовата индустрия, където акуратността и персонализираните услуги са особено важни, ИИ ще позволи на служителите да загърбят елементарните задачи, давайки повече време за внимателното обслужване на клиентите.
Банкиране с роботи
Банковата индустрия не се променя изначално поради наличието на технологични асистенти и прочее иновации, които по-скоро подобряват вече съществуващите процеси.
Машинното самообучение позволява на софтуера да потребява и интерпретира големи масиви от данни с бързина, непосилна за нито един човек.
На първо място, това помага на банкерите да избегнат евентуални измами или усложнения.
За клиентите ИИ може да намали времето, което прекарват на телефона в разговори с представители на банката. Освен това ИИ може да разграничава легитимните активности от тези, свързани с измами, което, с други думи, означава, че сигурността за клиентите на банката е по-висока.
Докато някои индустрии все още не откриват себе си в ИИ, то банкерите отдавна са готови да се възползват от промяната.
„Днешният ИИ разчита на свързването на милиони точки данни в помощ на изпълнението на решения за части от секундата - от одобрение за ипотеки до покачване на кредитни лимити“, казва Хосейн Рахнама, основател и изпълнителен директор на компанията за предоставяне на услуги, подобряващи персонализацията на обслужването и приложенията Flybits, цитиран от Forbes.
„Тези прегледи на данните и договорите за достъп до тях са реално това, което забавя банковата индустрия, така че изглежда, че взаимоотношенията ни са в симбиоза“, добавя той.
За съжаление, ИИ не излиза никак евтино. Високите цени и бариери за имплементиране забавиха растежа на ИИ в другите бизнес сфери.
Въпреки цената, международните инвестиции във финтех компании достигнаха 57.9 млрд. долара през първата половина на 2018 г., демонстрирайки, че все по-ефективни и достъпни възможности се задават на хоризонта.
За банкерите и техните клиенти ИИ ще донесе позитивни промени, но големият въпрос е до каква степен и двете страни са подготвени за новата банкова реалност?
Какво трябва да знаят банкерите и потребителите
ИИ предлага на банковата индустрия сериозен наръч от възможности, но за да работят с тях, потребители и банкери трябва да се научат как да максимализират ползите, докато същевременно минимализират негативните ефекти.
Независимо дали човек работи за банка или държи парите си в нея, тези съвети ще ви помогнат да се възползвате най-ефективно от ИИ революцията.
1. Партньорства с доставчици на услуги
Банките искат да накарат клиентите да си отворят сметки и да теглят пари назаем. От своя страна, потребителите искат да имат достъп до капитала си, висока доходност и ниски лихви.
ИИ може да помогне и на двете страни, но внедряването на тази технология невинаги протича гладко. Доставчиците могат да помогнат на банките да реализират процеса гладко, така че потребителите да получат всичко, което искат.
Вместо да позволят на роботите да поемат голяма част от работата още от първия ден, банките трябва да започнат по-кротко с услуги, като чат ботове, например. По този начин ще могат да видят как потребителите използват технологията и как функционира партньорството им с доставчика на услугата.
Ролята на потребителите е да осигурят обратна връзка. Дали чат ботовете отговарят коректно на въпросите? Дали ИИ препоръчва релевантни услуги или по-скоро наподобява агресивна реклама на продукти?
2. Подгответе се за персонализирани прогнози
Промяната може да бъде стряскаща. Банките трябва да обяснят ползите от технологията на своите потребители, така че те да имат положително изживяване и да провокират увеличение в продажбите.
Клиентите, междудругото, трябва да се възползват активно от това, което смятат за полезно, за да знаят банките в коя посока да насочат усилията си.
Всеки предпочита по-краткия цикъл на продажба. ИИ може да чете между редовете за да помогне сделките да бъдат сключвани по-бързо.
„Технологиите могат да забързат продажбите, като най-значителното ускорение идва от ИИ“, казва Лу Шахтър от компанията за услуги BTS.
По думите му, новите системи ще предоставят персонализирано изживяване на всеки потребител, освен по-бързото обслужване.
Банките разполагат с цялата информация – просто не знаят как да я използват. Така например, благодарение на ИИ, ако дългогодишен клиент иска заем, няма да бъде нужно да попълва формуляри, молби и прочее.
Така реално банкерите ще имат време да проведат конкретен разговор с клиента, така че всичко да стане бързо, ефективно и персонализирано.
Парадокс с личните данни
Умните машини поддържат много по-високо ниво на безопасност за клиентите спрямо стандартните процедури, облягащи се на хартиени документи. Така банките могат да намалят опитите за измами, а клиентите да не бъдат подлагани на допълнителен стрес от евентуални усложнения.
ИИ предлага и силно персонализирани услуги, понякога по доста неочакван начин. Така например, повечето кол центрове записват разговорите, но често тези записи не служат за нищо.
ИИ може да провежда мониторинг на обажданията и да създава персонализирани продукти за конкретни потребители. От друга страна, някои потребители може и да не са особено очаровани, че активността им служи за създаване на продукти, което сочи, че банките трябва да оставят опция на клиента иска или не ИИ да работи по неговия профил.
Така или иначе, когато говорим за финансовия сектор, ИИ носи редица ползи.
Потребителите вече са разрешили на всемъзможни платформи да обработват данните им, така че банките са просто естественото продължение на този процес.