Производителят на суперавтомобили Sin Cars планира IPO на БФБ

Българският производител на суперавтомобили Sin Cars International планира първично публично предлагане на Българската фондова борса, съобщава Bloomberg.
Компанията, чиито автомобили се състезават в европейския шампионат GT4, иска да използва средствата от IPO-то, за да финансира експанзията си на пазара на електрически возила.
Базираната в Русе Sin Cars иска да набере 20 млн. лева от инвеститорите, заявава пред изданието нейният собственик Росен Даскалов. По думите му IPO-то ще се състои през 2019 г.
"Целта ни е да създадем малък, мултифункционален, градски електрически автомобил, който да може да се използва за куриерски доставки, таксиметрови превози и личен транспорт. Европейските градове се нуждаят от тази транспортна алтернатива. Скоро те ще бъдат недостъпни за дизеловите автомобили. Китайските производители са твърде далеч, а ние можем да осигурим по-добро качество", казва още Даскалов, цитиран от Bloomberg.
Даскалов, който е потомствен автомобилен състезател, иска да предложи на борсата 40% от капитала на новата си дъщерна компания, която ще се занимава изцяло с производството на електрическите автомобили. В момента Sin Cars произвежда по 50 състезателни автомобила за своите клиенти в Съединените щати, Южна Африка и Австралия.
Суперавтомобилът на компанията R1 GT4 се изправя в директна конкуренция срещу марки, като Porsche, Aston Martin и Maserati по състезателните трасета. Годишните приходи на Sin Cars възлизат на 2.3 млн. долара.
Компанията има петгодишна история, а на автоизложението в Женева през март тази година представи първия си изцяло електрически модел S1 с цена от 40 000 евро. По думите на Даскалов обаче пътуването с електрически автомобил извън градовете е сериозно предизвикателство, въпреки че на пазара има модели, които могат да изминат по 500 километра с едно зареждане.
Причината е, че инфраструктурата и мрежата от зарядни станции в повечето европейски държави все още е не е достатъчно развита.
Даскалов смята, че най-атрактивната пазарна ниша в момента е за малките електрически коли, предназначени за градско придвижване. Освен това по-ниската максимална скорост при тях, както и ограничения пробег, позволяват постигането на много по-ниска цена на производството.
Sin Cars ще представят следващата си концепция за електрическа платформа L-City на изложението в Женева догодина. Тя ще се предлага в няколко модификации - от малки товарни бусове до пътнически автовмобили.
Продуктите на компанията ще се конкурират с тези на италианската Piaggio и американската Polaris Industries. Новото електрическо возило ще може да изминава около 150 километра с едно зареждане, а базовата му цена ще е около 10 000 евро.
Производството, което ще е базирано изцяло в Русе, се очаква да започне през 2020 г., като, според Даскалов, годишният капацитет ще е около 20 000 бройки.
"Мечтата ми е да произвеждаме по 30-40 автомобила дневно, което е постижима цел за пазара, към който се целим - големите европейски градове", казва той.
Някои експерти обаче не са толкова оптимистично настроени и не вярват, че компании с мащаба на Sin Cars могат да се конкурират с водещите автомобилни гиганти, пише Bloomberg.
Според автомобилния експерт на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн, търсенето на електрически автомобили ще нарасне значително след 2020 г., когато ще влязат в сила новите изисквания за вредните емисии.
"За малките производители обаче ще бъде трудно да пробият на този пазар, конкурирайки се с мастодонти, като Volkswagen, които имат годишен бюджет за проучвания и разработки от 13 милиарда евро. Шансът на малките компании е да се насочат към бутиковите коли и суперпремиум сегмента", смята Дийн.
Bloomberg припомня, че Източна Европа се превърна в истински индустриален хъб за производителите на автомобили и авточасти след падането на комунизма, основно заради наличието на квалифицирани специалисти и сравнително евтината работна ръка.
В България в момента функционират над 150 завода за производство на автомобилни компоненти, които генерират 4.5% от брутния вътрешен продукт на страната, по данни на браншовата организация "Аутомотив Клъстер България".
Инвестиционният посредник на IPO-то на Sin Cars ще бъде Елана Трейдинг, съобщава още изданието.