От всички играчки, които един милиардер може да си купи, нито една не е толкова упадъчна, колкото една суперяхта.

Тези яхти често надхвърлят дължината на футболно игрище и са много скъпи, както за закупуване, така и за поддръжка като в някои случаи тя струва десетки милиони долари годишно. Друг минус е, че стойността на тези яхти почти никога не нараства. Въпреки това супербогатите влагат все повече средства в тези плаващи палати.

Общата стойност на 25-те най-скъпи яхти в момента е над 7.5 млрд. долара, според VesselsValue.

Клиенти са закупили близо 300 суперяхти от началото на годината до октомври, в сравнение с общо 249 плавателни съда за цялата 2017 г. Наблюдатели от индустрията отбелязват, че въпреки че броят на милиардерите в Китай се увеличават това не се отразава на пазара на суперяхти, тъй като засега те не проявяват особен интерес.

Общата стойност на суперяхтите, продадени през миналата година е 2.6 млрд. евро (2.9 млрд. долара), или 21% повече от миналата година 2016 г., според Superyacht Intelligence Agency.

Това е едно доста добро представяне на индустрия, която отчете спад в поръчките с 90% и на цените с 50% след финансовата криза от 2008 г. След кризата броят на корабостроителниците, които строят суперяхти намаля наполовина със спада и в броя на купувачите.

Този рядък пазар е супер малък така или иначе. “Смятаме, че супербогатите, които движат този пазар са между 1 500 и 2 000 души,” казва Уилям Матийсън от Superyacht Group.

7 необичайни яхти, които не са по джоба на някои милионери Част от тях заблуждават с вида си

Миналата година за първи път стойността на обновените яхти надхвърля този на новите яхти, казва Матийсън. По-ниските цени и по-бързите срокове за продажби са част от привлекателността на яхтите втора употреба. С падането на възрастта на заможните купувачи, те имат все по-малко желание да чакат 3-4 години, колкото е времето за построяването на нова суперяхта.

Възрастта на една яхта може да допринесе за увеличаването и на без друго високите разходи по нея. Ако се съберат заплатите на екипажа, горивото и таксите за престой на пристанища и поддръжка, собствениците на яхти плащат всяка година около 10% от стойността на яхтата, за да я поддържат. За разлика от повечето милиардерски трофейни активи, суперяхтите не са нито практични (като корпоративните самолети), нито пък са добра инвестиция. Всъщност е почти сигурно, че собствениците ще изгубят пари от препродажбата.

“Изключително рядко е една яхта да поскъпне,” казва Сам Тъкър от VesselsValue пред Bloomberg. 57-метровата яхта Lady Sara бе обявена за продажба на цена от 43.9 млн. долара през 2015 г. След като не намери купувач тя бе пусната отново на пазара през септември с цена от 36 млн. долара.

Сред собствениците на 25-те най-скъпи яхти в света в момента има осем души, които са в класацията на милиардерите на Bloomberg, в това число и наследниците на покойния съосновател на Microsoft Пол Алън.