Въпросът, който превърна Apple в компания за 1 трилион долара
В наши дни е лесно да забравим, че пътят на Apple към пазарна капитализация от рекордните 1 трилион долара реално бе доста трънлив, като на даден етап компанията буквално бе изправена пред фалит.
На сцената тогава излиза легендарният Стив Джобс, който успява с помощта на един въпрос да обърне развоя на събитията, пише Forbes.
Сред едни от най-вдъхновяващите прояви на лидерство попада и един видеоклип, в който Стив Джобс говори пред малка група от екипа на Apple през 1997 г. По това време Джобс е започнал повторния си период в компанията преди 2 месеца (Стив Джобс е уволнен от Apple през 1985 г., преди да се завърне на бял кон).
Apple се намират в доста трудно положение, като наличните парични средства, с които разполага компанията, ще стигнат за още 90 дни. Бъдещето изглежда мрачно, а мнозина изобщо не дават шанс на Apple да се измъкне от ситуацията, камо ли да се превърне в първата публична компания с оценка над 1 трилион долара.
Във видеото Джобс е облечен в запазената си марка – черно поло, но този път носи шорти, вместо сини дънки. Той говори страстно на служителите. Страстта, с която говори и въпросите, които поставя на масата, в крайна сметка, ще послужат за отправна точка за компанията и пътя ѝ нагоре към пазарната доминация, която наблюдаваме в наши дни.
На 2 септември 1997 г. Стив Джобс казва на служителите, че Apple трябва да премахне 70% от продуктите, които произвежда. „Това са прекалено много неща”, казва той.
„Apple се отклони от това, че умее да прави основни неща действително добре. Трябва да се фокусираме върху 30% от скъпоценните си камъни”, казва той.
След това Джобс обяснява защо е избрал да редуцира предлаганите продукти. Всичко започва с въпроса: „Какво е Apple и как се вписваме в този свят?”
Отговорът на този въпрос впоследствие ще доведе до мотото на компанията „Мисли различно”, поставяйки я на пътя към пазарния успех.
Ето как отговаря на собствения си въпрос Стив Джобс:
"Това, с което се занимаваме, не е изработката на кутии за хората, така че да си свършат работата макар че го правим добре. Но Apple е нещо далеч повече от това. Основната ценност на Apple е, че вярваме, че хората със страст могат да променят света към по-добро. Тези хора, които са достатъчно луди, за да мислят, че могат да променят света, всъщност са тези, които реално правят това.”
Джобс посочва, че компанията повече няма да промотира бързооборотните си продукти, а ще започне да комуникира и работи по тези продукти, които допринасят за живота и работата на основните им клиенти – лудите, които променят света.
Думите на Джобс припомнят, че често страстта е в основата на всеки успех. Няма как да вдъхновите екип, ако самите вие не сте вдъхновени. Не е достатъчно да попитате „В какво сме страстни?”. Това е добър въпрос, но не достатъчно добър.
Думите на Стив Джобс доказват, че за да постигнете вдъхновение в работата, трябва да постави дълбоки въпроси пред своя екип, като например:
Какво ни мотивира всеки ден?
Какво кара сърцата ни да пеят?
Как помагаме на клиентите си да постигнат мечтите си?
Какви са нашите базови ценности?
За какво се борим?
Какво е нашето място в света?
Отговорите на тези въпроси може да изиграят голяма роля в това дали комуникацията в компанията е успешна или не.
Вдъхновяващите лидери, по дефиниция, представляват хора, които провокират заразителен ентусиазъм сред екипа си.
Точно тук е и уловката – няма как това да се случи, ако лидерът не е вдъхновен, сам по себе си. Поради това всеки лидер трябва сам пред себе си да отговори на правилните въпроси. Когато Стив Джобс се връща в Apple след 12-годишно отсъствие, компанията е затъваща.
Той седнал и се запитал „Какво искам хората да знаят за нас?”.
Навярно няма как да създадете от нищото компания за 1 трилион долара само чрез задаването на правилните въпроси, но ако го правите, ще бъдете далеч по-успешен, отколкото някога сте си представяли.