Седмица преди старта на новия сезон в Националната баскетболна асоциация (NBA) милиардерът Марк Кюбан, който притежава отбора Далас Маверикс, влиза в залата малко преди началото на двубой.

Публиката забелязва това и посреща предприемача с бурни аплодисменти, който секват, чак когато Кюбан заема мястото си.

Нищо кой знае колко странно не се случва, с една малка подробност – Кюбан не се намира в Далас, Тексас. Той е в Шънджън, Китай, за контролна среща с друг отбор от NBA - Филаделфия 76, като мачът се играе пред китайски фенове.

В най-многолюдната страна в света баскетболът е огромен бизнес, а феновете на NBA нарасват с бързи темпове всяка година.

Гореописаният двубой е първият в историята на двата отбора на китайска земя, но изобщо не е нещо ново, тъй като от 2004 г. досега отбори от NBA вече са изиграли 25 мача в Китай.

„Ако има втори център на баскетболната вселена, то това е Китай”, казва Скот О’Нийл, изпълнителен директор на Филаделфия 76, цитиран от CNBC.

Неусетно или не, NBA може да се похвали, че е най-популярната спортна лига в Китай. Тя е формирала партньорства с някои от най-големите технологични компании в страната, отваряйки NBA магазини, както и концептуални търговски площи в търговските центрове из Китай.

По данни на лигата, над 300 млн. души в Китай играят баскетбол. В същото време, NBA е най-попупярният спортен бизнес в социалните мрежи с над 150 млн. последователи.

“Светът става все по-плосък и плосък. Можеш да обмениш някой от Филаделфия с друг от Шанхай, можеш да ги ротираш и никой няма да забележи разликата”, казва О’Нийл. „Слушаме същата музика, гледаме същия беаскетбол, следваме същите тенденции, това е невероятно”, казва той.

Историята на NBA в Китай датира от 1980-те години на миналия век, когато лигата се ръководи от Дейвид Стърн, който провежда разговори с държавната китайска телевизия CCTV за излъчването на мачове в азиатската страна.

От 1994 г. всички финали на NBA са излъчвани наживо в Китай.

През 2002 г. китайската баскетболна легенда Яо Минг е избран в драфта на NBA от отбора на Хюстън Рокетс. Над 200 млн. души гледат на живо първия му двубой в лигата, който изправя Минг срещу друга легенда в този спорт - Шакил О’Нийл, който по това време се състезава за отбора на Лейкърс.

През 2008 г. официално е основана организацията NBA China.

През последните години NBA създаде стратегически партньорства с някои от най-големите китайски технологични компании.

През 2015 г. NBA и Tencent сключиха сделка на стойност 500 млн. долара за разпространяване на мачове и откъси с най-доброто от двубойте. Tencent е собственик на най-масовото приложение за комуникация в Китай – WeChat.

Баскетболният шеф, който печели милиардиМилиардерът Марк Кюбан признава, че винаги е мечтаел да забогатее


Друга сделка с Weibo – популярна в страната платформа за микроблогинг с над 400 млн. активни потребители месечно, позволява на лигата да излъчва откъси от мачове, интервюта с играчи, снимки, статистики и сцени, показващи какво се случва зад кулисите.

„Социалните мрежи са малко по-различни тук спрямо САЩ”, казва Дерек Чанг, изпълнителен директор на NBA China. „Хората гледат повече от телефоните си и големите екрани тук”, казва той, говорейки за разликата между феновете в Китай и САЩ.

По данни на проучването NBA Red Card 2018, проведено от Mailman Group, прекратилият кариерата си Кобе Браянт е най-популярният баскетболист от САЩ в Китай. Най-популярният активен състезател в страната пък е Джереми Лин, който е американец от китайски произход.

Популярността на NBA във втората най-голяма икономика в света променя начина, по който отбори, като Филаделфия 76, се позиционират на този пазар.

Това ни дава конкурентни предимства, тъй като можем да разпространяваме контента, който създаваме бързо и по множество канали, става ясно от думите на О’Нийл.

Шефът на Филаделфия 76 вече е наел персонал, който говори мандарин, като планира да наеме още шестима служители, които да се занимават с разпространението на съдържание в китайските социални мрежи.

„Това е културна революция и китайските фенове изглеждат доста заинтересовани относно това, което е ново и релевантно, а играчите от NBA са нещо ново, интересно и релевантно”, добавя О’Нийл.