7 практики за продуктивност, научени от технологичния сектор
Автор: Яна Дошкова*
Технологичната индустрия отдавна се движи в собствена лента по магистралата на световната икономика. Факт е и че днес всяка корпорация или трябва да намери технологичен партньор за своето развитие, или сама да се превърне в технологична компания.
Освен от продуктите и разработките на технологичните компании, корпоративният свят може да научи много и от техните необичайни практики за продуктивност.
Ето няколко от най-позитивните практики в IT сферата, които тепърва ще навлизат и в корпоративния свят…
Stand up meeting
Безкрайните обсъждания в заседателни зали може и да са подходящи за съвета на директорите, но в динамичното ежедневие кратките ударни екипни срещи работят много по-добре. Едно от основните правила на добрия брейнсторминг пък е участниците да са в максимално различна позиция на тялото от тази, в която обичайно работят и мислят.
В повечето технологични компании екипите често си правят т.нар. stand-up meetings - кратки срещи на крак, на които се обсъждат конкретни предварително уточнени въпроси. Форматът действа енергизиращо и пести ценно време, защото всички са фокусирани върху конкретни въпроси.
Всеки проект - различен екип
Разнообразието в технологичния сектор е наистина голямо, но едно от нещата, които безспорно той може да си позволи, е динамика във всичките й измерения. Особено в аутсорсинг сектора много често хората на всеки 6 месеца работят с нова технология, на ново място в офиса, за нов клиент и с нов екип.
Това изключително много спомага за развиването на меките умения, но и поддържа професионалистите будни и им позволява постоянно да се усъвършенстват.
Мобилност и гъвкавост
Големите отворени пространства с безброй кутийки може и никога да не изчезнат напълно, но в технологичната индустрия open office дава път на много по-мобилни формати, малки помещения и креативна работа с пространството.
Например в нашия офис всички столове са от най-висок технологичен клас, бюрата позволяват работа седнал и прав, всички помещения имат зеленина, слънчева светлина и панорамна гледка към Витоша и “местенето” между различните етажи и отдели създава динамика, без да се губят или дори променят удобствата.
Почивка и забавления
Компаниите с поглед към бъдещето организират офисите си по начин, който позволява на служителите си кратко откъсване от работата и сплотяването им при по-неформални занимания.
Тези паузи развиват уменията за екипна работа и откриване на решения. Конкретно в IT сектора добре работят бордовите и компютърните игри, както и джаги, тенис на маса и дори вътрешни турнири за интереси като ФИФА и шах. Нашата специална подправка пък е, че последния етаж на новия си офис превърнахме в бар с панорамна гледка, където целият екип се среща.
Стимулиране на постоянно учене
Времето, в което хората учат 4 години дадена специалност и след това 40 години я практикуват, вече е отминало. Днес сме в ерата на ученето цял живот и в технологичния свят това не е просто концепция, а ежедневие.
Повечето технологични компании имат дългосрочни планове за развитието на служителите си, а интегрирането на нови подходи и технологии е предвиден и структуриран процес. Например в Accedia всеки служител има пред себе си сертификационна пътека, която е изградена за неговата позиция.
Ние правим всичко възможно да подкрепим това развитие - осигуряваме средства за курсовете, даваме достъп до платформи за учене и закупуваме всяка литература, от която професионалистите имат нужда в своето развитие. Същевременно даваме свободата на хората ни да избират "формата" на учене, като те често поемат водеща роля и правят вътрешни обучения или участват като лектори на технологични събития.
Друга инициатива в тази посока е вътрешният ни център за иновации - Innovation Development Center. В него, под формата на сезонно риалити, служителите разработват нови технологии и продукти в съсобственост с Accedia. Така освен че развиват общата ни технологична експертиза с личните си интереси, те израстват и като предприемачи и иноватори.
Отворена комуникация
Вероятно няма голяма компания, в която първоначалният екип от основатели и първи мениджъри да не са близки като семейство. Този тип отвореност и непосредствена комуникация обаче често остава в духа и културата на компанията дори в най-големите технологични гиганти - дори Джеф Безос наскоро промотира невероятните успехи от въвеждането на agile подходи в управлението на Amazon.
Разбира се, има много начини и модерни методи за постигането на това. Едно от нещата, с които ние се гордеем е, че в Accedia имаме отворена комуникация и всеки има свобода на изразяване, като същевременно запазваме своята структура и процеси. Със сигурност фактор са типичните за IT сферата чести анкети към служителите, но също така и фактът, че всяко едно предложение, което получим, се взима предвид и получава обратна връзка.
Това създава доверие и диалог, а в дългосрочен план - усещане за принадлежност към екипа, визията и ценностите, както и “собственост” върху работата и резултата.
* Яна Дошкова е маркетинг мениджър в Accedia.
Accedia е българска софтуерна компания, която предоставя на глобални клиенти професионални IТ услуги.
От основаването си преди 6 години ежегодно отчита ръст между 70 и 100% и редовно получава национални и световни бизнес и HR награди (включително наградата за Growth Strategy of the Year от European Business Awards, Златен Stevie за най-добър работодател и отличието като една от най-динамичните компании в Централна и Източна Европа в класацията на Deloitte Technology Fast 50).
Клиентската база се простира върху всички континенти и включва водещи финансови институции и банки, Fortune 100 IT корпорации, мултинационални телекоми, големи логистични и комунални компании. Още - на https://accedia.com/