Тя е на 27 г., а модният й стартъп струва близо 1 млрд. долара
Пътят на Zilingo Pte към превръщането в модна платформа с пазарна оценка, доближаваща 1 млрд. долара, започва през декември 2014 г., когато Анкити Боус, по онова време анализатор в Sequoia India, се заговаря с друг посетител на купон в индийската технологична столица Бангалор.
Боус, която тогава е на 23 г., и Друв Капур - 24-годишен софтуерен инженер в компанията за игри Kiwi Inc., бързо осъзнават, че разполагат с допълващи се умения и сходни амбиции за създаване на собствен стартъп.
Четири месеца по-късно всеки от тях вече е напуснал своята работа и е инвестирал по 30 000 долара за основаването на Zilingo - онлайн плартформа, която позволява на малки търговци от Югоизточна Азия да разрастват бизнеса си.
Тази седмица базираната в Сингапур компания обяви, че е набрала 226 млн. долара от инвеститори, сред които Sequoia Capital и Temasek Holdings Pte. Набраните средства оценяват Zilingo на 970 млн. долара, информира Bloomberg, позовавайки се на запознати източници, пожелали анонимност.
Така 27-годишната Боус става един от най-младите ръководители жени начело на стартъп с подобни размери в Азия.
Жените основатели засега остават рядкост в света на стартъпите. От 239-те подкрепени с рискови капитали стартъп компании, които се оценяват най-малко на 1 млрд. долара, едва 23 са основани от жени, според данни на Pitchbook към май миналата година.
“Ние бяхме двама души на по двадесет и няколко години, които не разполагахa с нищо друго, освен с тази мечта и решихме да я преследваме,” казва Боус.
Онлайн пазаруването
Боус в момента е част от група основатели на компании в Югоизточна Азия, които извличат печалби от бързото нарастване на употребата на смартфони в региона и увеличаващите се доходи.
Стойността на онлайн пазаруването в региона достига 23 млрд. долара през 2018 г., според доклад на Google и Temasek. Тази сума се очаква да надхвърли 100 млрд. долара до 2025 г.
Компанията започва, като помага на малки търговци да продават на клиенти, а след това разраства дейността си и в други сфери. Докато двамата основатели се занимавали с хиляди малки продавачи, те осъзнали, че много от тях нямат достъп до технологии, капитали и икономии от мащаба.
Затова те разширяват дейността си, разработват софтуер и други инструменти, с които осигуряват на търговците достъп до заводи от Бангладеш до Виетнам, както и помощ с трансграничните доставки и управлението на стоковите запаси.
От 2018 г. Zilingo работи с финтех компании за предоставянето на работен капитал на малки продавачи, така че те да могат да купуват суровини, с които да произвеждат стоки.
Обявите се предлагат безплатно, а компанията начислява комисионни между 10 и 20% върху пласираните поръчки.
Моден сайт
Част от вдъхновението на Боус в началото идва от нейно посещение на популярния пазар Чатучак в Банкок, където има над 15 000 сергии, продаващи стоки от цял Тайланд. Тя осъзнава, че търговците не разполагат с достатъчно възможности за разрастване на дейността си.
След като стъпва на пазарите в Тайланд и Камбоджа през 2015 г., Zilingo вече има офиси в осем държави и 400 служители. Компанията управлява модни сайтове за електронна търговия в Индонезия, Тайланд и Филипините и се подготвя скоро да започне дейност и на австралийския пазар.
Боус намира начин да диференцира дейността на Zilingo, но нейното предизвикателство в момента е как да управлява супер бързото разрастване на компанията, като наеме подходящия ръководен екип и поддържа правилната фирмена култура, казва Шалейндра Сингх, управляваш директор на Sequoia Capital за Сингапур.
Боус е израснала в Индия, а заради работата на баща й като инженер в държавна петролна компания семейството постоянно се местело, когато тя била дете, вследствие на което се запознавала с различните култури и езици в страната.
Нейната майка се отказва от кариерата си на университетски преподавател и посвещава времето си на образоването на единственото дете на семейството вкъщи. Боус се справя отлично като студент, учи математика и икономика, а в крайна сметка, получава работа в McKinsey & Co. в Индия, където покрива индийските сектори на технологиите, медиите и телекомите.
Тя казва, че е предприела премерения риск да основе Zilingo, след като придобила опит от оценката на големи стартъп компании в Югоизточна Азия. Докато се занимавала с това, тя забелязала огромна възможност сама да създаде бизнес.
“Постоянно вдигах ръка и казвх: научете ме на всичко,” казказва Боус за годините преди основаването на нейния стартъп. "Скъсвах се от работа по 18 часа на ден, защото беше толкова забавно.”