Индийската авиокомпания, която се продава за 1 цент
Индийското правителство продава мажоритарния си дял в затъналата в дългове авиокомпания Jet Airways India Ltd. за една рупия, което се равнява на около 1 американски цент, съобщава Bloomberg.
Продажбата е част от спасителната програма, която има за цел да осигури на превозвача възможност за набиране на свеж капитал и външни инвестиции.
Решението на държавните кредитори предстои да бъде гласувано на 21 февруари и идва в много деликатен момент, тъй като до парламентарните избори в страната остават няколко седмици, а Jet Airways е една от най-големите компании и правителството всячески се опитва да предотврати нейния фалит.
Какво представлява Jet Airways?
Jet Airways India Ltd. е една от трите най-големи авиокомпании в страната. Тя е основана от бившия туристически агент Нареш Гоял в началото на 90-те години на миналия век, когато пада държавният монопол върху въздушните превози в Индия.
В момента 24% от капитала на компанията са собственост на превозвача на Абу Даби Etihad Airways.
Jet Airways държи около 14% от индийския авиопазар, който е един от най-бързоразвиващите се в света. Самолетите на превозвача летят и до международни дестинации, като Лондон и Сингапур.
Откъде идват проблемите?
Навлизането на нискобюджетните авиокомпании през последните 10-15 години принуди традиционните превозвачи да свалят цените на своите услуги, за да могат да останат конкурентоспособни. Jet Airways понижи цената на билетите дотолкова, че някои от тях се продаваха под себестойността на самите пътувания.
Освен това повишаването на данъка върху горивата, който в някои райони на страната достига до 30%, увеличи драстично разходите на авиокомпанията.
Повечето индийци са чувствителни по отношение на цената на пътуванията и не са склонни да плащат за храна, напитки и забавления на борда. За разлика от бюджетните превозвачи, държавните компании, като Jet Airways, включват тези екстри в общата цена на услугите си, което означава допълнителни разходи.
Всички тези фактори повлияха върху финансовите резултати на компанията, която, с изключение на две години, устойчиво трупа загуби през последното десетилетие, а дълговете й вече възлизат на 73 милиарда рупии (над 1 милиард щатски долара).
По данни на Bloomberg паричните средства на Jet Airways India към края на миналата година са на стойност едва 50 милиона долара. Това принуди компанията да пропусне плащанията по част от своите дългосрочни облигации и да забави заплатите на служителите си.
Какво предлага правителството?
Основната група кредитори, начело с Държавната банка на Индия, предлагат да придобият 50.1% от капитала на Jet Airways на цена от 1 рупия, след което да издадат 114 милиона нови акции. Схемата не противоречи на регулациите на Централната банка и може да се прилага в случаите, когато нетната стойност на активите на дадена компания стане отрицателна.
Процедурата обаче трябва да бъде одобрена от банковата асоциация, от основателя Нареш Гоял и от миноритарния акционер Etihad Airways.
Капиталовата структура след приключването на сделката ще бъде временна. Целта й е просто да осигури време на компанията, в което тя да успее да набере достатъчно свеж капитал от външни инвеститори. Впоследствие държавната банка ще продаде своя дял на новите акционери.
Jet Airways се нуждае от около 85 милиарда рупии (1.19 милиарда щатски долара), за да си стъпи на краката. Средствата ще дойдат от увеличението на капитала, преструктурирането на задълженията и продажбата на част от активите. Планът включва продажбата на част от самолетите и последващото им наемане на лизинг.
Номинално спасителната операция представлява превръщане на задълженията в акционерен капитал, но от счетоводна гледна точка дълговете на авиопревозвача ще намалеят само с 1 рупия след приключването й.
Кой би инвестирал в авиокомпанията?
До този момент ръководството на Jet Airways не е изнесло официални данни за някакъв конкретен инвеститорски интерес към компанията. Очаква се, че кредиторите ще осигурят допълнително финансиране, извън първоначалното увеличение на капитала, със 114 милиона акции.
Превозвачът проведе разговори с Etihad Airways и индийския автомобилен гигант Tata, а основателят Нареш Гойал заяви, че ще "инжектира" допълнителни 7 милиарда рупии (близо 100 милиона долара) в компанията, ако запази дела си от 25%.
От Etihad ще инвестират близо 200 милиона долара при запазване на акционерното си участие, а Индийският национален инвестиционен и инфраструктурен фонд е готов да участва със 180 милиона долара.
Защо държавата иска да спасява частна компания?
Индийският премиер Нарендра Моди се готви за изборите в страната, които ще се проведат след два месеца. Евентуалният фалит на авиокомпанията, в която работят 23 000 души, би нанесъл тежък политически удар на управляващите и конкретно на Моди, който се опитва да поддържа имиджа си на про-бизнес ориентиран политик.
Подобно развитие на нещата ще "налее вода в мелницата" на опозицията, която обвинява правителството, че не е изпълнило обещанията си за създаване на нови работни места в страната.
Освен това премахването на Jet Airways от авиопазара вероятно ще доведе до нови увеличения на цените на самолетните билети. Компанията лети до 37 дестинации в страната.
Ключовата роля, която авиопревозвачът играе в политическите планове на правителството, стана ясна още миналата година, когато бе потърсена помощта на индустриалния концерн Tata - една от най-мощните икономически структури в Индия.
Каква е ролята на Etihad Airways?
Залогът за базирания в Абу Даби авиопревозвач в казуса с Jet Airways е огромен. Etihad бе принуден да намали драстично дестинациите си и да съкрати хиляди служители под натиска на загубите от последните две години, които възлизат на 3.5 милиарда щатски долара.
Наскоро компанията отмени и поръчки на самолети от Boeing и Airbus на обща стойност 21.4 милиарда долара.
Основната причина за проблемите се крие в стратегията за придобиване на затруднени авиокомпании на различни места по света, която не се оказа особено печеливша.
Ако оздравяването на Jet Airways се увенчае с успех, то ще осигури постоянен поток от пътници към базата на Etihad в Абу Даби, съставен основно от индийците, които летят за Западна Европа и САЩ.
Как се справя конкуренцията?
Пазарът на въздушните превози в Индия е изключително труден, а конкуренцията е свирепа. Някои от компаниите свалиха базовите цени на билетите си до 2 цента в опитите си да задържат своите клиенти. Kingfisher Airlines, основана от бирения магнат Виджай Маля, прекрати дейността си през 2012 г., след като не успя да покрие задълженията към своите кредитори и служители.
Две години по-късно SpiceJet Ltd. щеше за малко да бъде сполетяна от същата съдба, но основателите й се завърнаха в компанията и успяха да стабилизират ситуацията. Държавната Air India пък оцелява единствено благодарение на щедрите спасителни траншове за милиарди долари, отпускани от правителството.
Освен Etihad Airways, на индийския пазар присъстват и други чуждестранни компании, като Singapore Airlines и AirAsia, но и техните индийски поделения работят на загуба. Единственото изключение е авиопревозвачът IndiGo, който оперира под шапката на InterGlobe Aviation Ltd.
Тяхната стратегия е по-различна и се базира на строг контрол върху разходите и изгодни договори за техническа поддръжка с авиопроизводителите.